کاهش مجازات ترک انفاق

کاهش مجازات ترک انفاق

کاهش مجازات ترک انفاق


با موضوع کاهش مجازات ترک انفاق همراهتان هستیم.

نفقه به معنی هزینه‌های و خرج و مخارج زندگی می‌باشد و به محض ازدواج، نفقه زن به عهده مرد می‌باشد. در صورتی مردی، عمدا نفقه همسر یا فرزندان خود را پرداخت ننماید، مرتکب جرم ترک انفاق شده است. مجازات جرم ترک نفقه، حبس (زندان) می‌باشد که در صورت مشاوره با یک وکیل خوب می‌توانیم میزان آن را کاهش دهیم.

در ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده آمده است:

هرکس با داشتن استطاعت مالی (توانایی پرداخت هزینه زندگی)، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از پرداخت نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه خودداری کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

دادگاه زمانی تعقیب کیفری را نسبت به شخصی آغاز می‌کند که از او شکایت شده باشد. به شخصی که شکایت می‌کند، شاکی خصوصی گفته می‌شود. درصورت گذشت شاکی خصوصی از شکایت خود، در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

تبصره ـ خودداری از پرداخت نفقه زوجه‌ای (زنی) که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است (مجاز به برقرارنکردن رابطه جنسی با همسرش است) و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

مجازات حبس تعزیری درجه 6 مطابق با ماده 19 قانون مجازات اسلامی حبس بیش از شش ماه تا دو سال می‌باشد.

اما با آمدن قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات این جرم کم شد و به عبارت حقوقی تنزل یافت و این مجازات در حال حاضر حبس بیش از سه ماه تا یک سال خواهد بود.

یعنی حداقل مجازات این جرم 3 ماه کاهش یافته است و حداکثر آن نیز یک سال با کاهش روبرو شده است!!! این یعنی یک فرصت استثنایی برای رهایی از حبس ، پس کسانی که تحت این عنوان مجرمانه در حال حاضر در حبس هستند یا در خصوص آنها شکایت مطرح شده و در حال رسیدگی در دادگاه و دادسرا می‌باشد به این مقاله دقت کافی نمایند.

تمکین خاص

ترک انفاق کیفری چیست

در گروه وکلای کیفری موسسه مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی کاهش مجازات ترک انفاق پرداخته و در این نوشته، به بررسی و تعریف ترک انفاق، ارکان تشکیل دهنده جرم ترک انفاق و تغییراتی که در کاهش مجازات ترک انفاق و همچنین شرایط تحقق این جرم خواهیم پرداخت.

جهت روشن تر شدن کاهش مجازات ترک انفاق با گروه وکلای مهر پارسیان همراه باشید.

سوالاتی که در بررسی کاهش مجازات ترک انفاق پاسخ داده می شود.

  • ترک انفاق چیست؟
  • ارکان تشکیل دهنده جرم ترک انفاق چیست؟
  • شرایط تحقق جرم ترک انفاق چیست ؟
  • تمکین عام و تمکین خاص به چه معناست؟
  • آیا جرم ترک انفاق قابل گذشت می‌باشد؟
  • جرم ترک انفاق جرم درجه چند محسوب می‌شود؟
  • مجازات جرم ترک انفاق چیست؟
  • بهترین وکیل کیفری برای کاهش مجازات ترک انفاق در تهران کیست؟

ترک انفاق چیست؟

شوهر موظف است در عقد دائم به همسر خود نفقه بپردازد که این نفقه عبارت است از تامین کلیه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از جمله خوراک، پوشاک، مسکن و … . ترک انفاق یعنی نپرداختن نفقه به زن بدون دلیل موجه می‌باشد.

ارکان تشکیل دهنده جرم ترک نفاق

برای اینکه عملی جرم شناخته شود، باید یکسری ارکان و شرایط وجود داشته باشد. ارکان مواردی می‌باشند که نیاز به اثبات دارند و حقوق‌دانان آنها را به سه دسته عنصر قانونی جرم و عنصر مادی جرم و عنصر معنوی (روانی) جرم تقسیم نموده‌اند.

عنصر قانونی جرم، یعنی عملی که انجام می‌دهیم توسط قانون جرم شناخته شده باشد. عنصر مادی یعنی همان رفتار مجرمانه را انجام دهیم مثلا نفقه پرداخت ننماییم و عنصر معنوی یعنی برای انجام این رفتار قصد مجرمانه و دلیلی داشته باشیم، مثلا از نپرداختن نفقه، قصد ضرر رساندن به همسرش را دارد.

عنصر قانونی جرم ترک انفاق

عنصر قانونی ترک انفاق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده می‌باشد.:

وکیل اعاده دادرسی و ماده 477

هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه (پرداختن) سایر اشخاص واجب ‌النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه‌ای (زن) که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

عنصرمادی جرم ترک انفاق

 عنصر مادى جرم به صورت عمل یا فعل مثبت ‏بروز مى‏‌نماید اما گاهى اوقات، ترک فعل (انجام ندادن عملی) نیز مى‌تواند به عنوان عنصر مادى برخى جرایم در نظر گرفته شود. به همین جهت نیز ماده 2 قانون مجازات اسلامی: هر فعل یا ترک فعل را که در قانون براى آن مجازات تعیین شده باشد، جرم دانسته است.

در مورد ترک فعل به عنوان عنصر مادى جرم باید گفت گاهى قانون‌گذار از جهت حفظ نظم عمومى، وظیفه و تکلیفى براى افراد، مقرر کرده است و در صورتى که اشخاص از انجام آن وظایف و تکالیف خوددارى کنند براى آن‌ها مجازات تعیین کرده است.

 عنصر مادى جرم ترک انفاق عبارت است از خودداری از پرداخت نفقه افراد واجب النفقه در صورت توانایی فرد بر انفاق می‌باشد.

عنصر روانی جرم ترک انفاق

 در عنصر روانى (معنوی) ترک انفاق، از آنجا که عنصر مادى آن، ترک فعل می‌باشد ‏باید این ترک فعل به صورت ارادى ارتکاب یافته باشد، بنابراین هرگاه مرد در حبس بوده یا به علتى از جمله فورس ماژور نتوانسته است ‏به همسر خود دسترسى یابد تا نسبت ‏به پرداخت نفقه وى اقدام نماید، اراده‌‏اى در ارتکاب جرم نداشته است.

پس صرف عمل مادى ترک انفاق همسر و اقارب، جرم نیست، بلکه تقصیر ترک کننده انفاق در پرداخت نفقه را نیز باید اثبات کرد. از طرفى نفقه دهنده در نپرداختن نفقه باید داراى قصد مجرمانه بوده باشد.

نحوه شکایت ترک انفاق

کوتاهی شوهر در پرداخت نفقه، محروم کردن شخص واجب النفقه از حق قانونى و شرعى خود می‌باشد، بنابراین هرگاه مرد به این علت که از همسرش طلبکار است از پرداخت نفقه وى خوددارى نماید تا هنگامى که نسبت ‏به طلب مرد و بدهى وى از بابت نفقه به زن، تهاتر ایجاد نشود (وقتی از کسی طلبکار هستیم و همزمان بدهکار آن شخص نیز می‌شویم این دو دین را می‌توان با احراز شرایط دیگر با هم تسویه نمود) نمى‏‌توان وى را مجرم و مستحق مجازات دانست.

وکیل خانواده شهرک ژاندارمری

شرایط تحقق جرم ترک انفاق

اولین شرط تحقق جرم ترک انفاق دارایی مالی شوهر می‌باشد. مجازات تعزیری ترک انفاق، فقط بر کسی اعمال می‌شود‌‌ که با وجود‌‌ استطاعت و توانایی مالی، از پرداخت نفقه زن خود‌‌ خود‌‌داری کند‌‌.

تشخیص استطاعت یا توانایی مالی مرد‌‌ با د‌‌اد‌‌گاه است که باید‌‌ وجود‌‌ این استطاعت و توانایی را د‌‌ر زمان ترک انفاق احراز می‌کند‌‌.

در ماده ۱۱۹۸ قانون مدنی: کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد یعنی بتواند نفقه بدهد بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت و زندگی خود دچار ‌مضیقه و سختی گردد برای تشخیص تمکن مالی باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود

مطالبه نفقه فرزند

طبق ماده 1198 قانون مدنی: د‌‌ر صورتی نفقه را واجب د‌‌انسته است که شخص قاد‌‌ر به پرد‌‌اخت نفقه باشد‌‌، بد‌‌ون این‌که از این حیث، برای گذراندن زند‌‌گی خود‌‌ د‌‌چار مضیقه و کمبود‌‌ شود‌‌.

دومین شرط برای تحقق جرم ترک انفاق تمکین زن می‌باشد.

تمکین شامل تمکین عام و خاص بود‌‌ه و عد‌‌م تحقق هر یک موجب عد‌‌م تحقق جرم خواهد‌‌ شد‌‌.

تمکین عام چیست؟

تمکین عام  به معنای اطاعت از مرد در امور زندگی می‌باشد. مانند سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده، عدم خروج از منزل بدون اجازه از شوهر و حسن معاشرت با شوهر که عبارتست از خوش رفتاری با شوهر و رعایت نظافت و آرایش خود برای شوهر، به نحوی که زمان، مکان و شرایط خانوادگی به آنها اجازه داده است.

 تمکین عام طبق ماده  1108 قانون مدنی: هرگاه زن بدون مانع مشروع (دلیل) از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

در صورتی که زن از تمکین عام در قبال شوهر خودداری کرده و بدون دلیل موجه از انجام وظایف قانونی امتناع نماید، مرد موظف به پرداخت نفقه به زن نمی‌باشد.

ابطال شناسنامه

تمکین خاص چیست؟

تمکین خاص ناظر بر روابط زناشویی بین زن و مرد است. در واقع زن باید زمینه برطرف کردن همه امیال جنسی متعارف و ممکن را برای همسرش فراهم کند.

 تمکین خاص، امر مطلقی نیست و زن موظف به انجام این امر بر طبق زمان و مکان و عرف می‌باشد. به همین دلیل مواردی که می‌تواند تمکین نکند نیز وجود دارند.

برای مثال در شرایطی که شوهر مبتلا به یکی از بیماری‌های مقاربتی جنسی باشد، زن می‌تواند از تمکین امتناع کند و همزمان از نفقه نیز استفاده کند.

مجازات ترک انفاق

قانون مدنی نیز در ماده 1085 تمکین به معنای خاص را به معنای وظایف زن در برابر شوهر دانسته است، اما برای انجام این وظیفه حق حبس برای زن را مطرح کرده است.

بر اساس این ماده، زن می‌تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند مشروط به این‌که مهر او حال باشد (یعنی برای پرداخت مهریه، مدت و شرطی تعیین نشده باشد) و این امتناع حق نفقه را اسقاط نخواهد بود.

همانطور که از این ماده مشخص است، زن می‌تواند تا مهریه خود را نگرفته است از تمکین خاص خودداری نماید و همچنان نفقه‌اش را بگیرد که این عمل اصطلاحا حق حبس نام دارد.

جرم ترک انفاق قابل گذشت می باشد

مطابق با ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

همینطور مطابق با ماده 11 کاهش مجازات حبس تعزیری جرم ترک انقاق از جرایم قابل گذشت می‌باشد و با گذشت شاکی قابل مجازات نمی‌باشد.

جرم ترک انفاق درجه 6 محسوب می‌شود

جرم ترک انفاق مطابق با ماده 19 قانون مجازات اسلامی جرم درجه 6 می‌باشد و مجازات زیر را شامل می‌شود:

  • حبس بیش از شش ماه تا دو سال
  • جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال
  • شلاق از سی ویک تا هفتاد و چهار ضربه و تا نود و نه ضربه در جرائم منافی عفت
  • محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال
  • انتشار حکم قطعی در رسانه ها
  • ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
  • ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
  • ممنوعیت از صدور برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
تقسیم ارث طلای مادر

مجازات جرم ترک انفاق چیست؟

مطابق ماده 53 قانون حمایت خانواده مجازات جرم ترک انفاق حبس بیش از 6 ماه تا دو سال بوده است اما با کاهش مجازات حبس ترک انفاق مطابق با ماده 11 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات ترک انفاق به حبس بیش از 3 ماه تا یک سال کاهش یافته است.

معرفی بهترین وکیل کیفری برای پرونده ترک انفاق

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *