داوری در عقد و ازدواج

 

حل اختلافات خانواده از طریق ریش سفیدی و به اصطلاح پا در میانی بستگان، از زمان تشکیل خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی، غیر قابل انکار و بی‌بدیل بوده و هست. وقوع اختلاف مابین افراد خانواده اعم از زوجین ووالدین با فرزندان، امری قابل تصور و قابل پیش بینی است.

اما حل اختلاف ونگران نشدن از بروز اختلافات به عنوان بخشی از زندگی مشترک زوجینی که پس از سپری کردن ایام زیادی در منزل پدری ومنتزع از مسوولیت های اجتماعی و شاید خانوادگی، کمک شایان توجه ای به حل مشکل خواهد نمود.

نهاد داوری در عقد وازدواج، نهادی تازه تاسیس نیست بلکه به صورت عامیانه در طول تاریخ وجود زندگی مشترک، به صورت محسوس وغیر رسمی، وجود داشته است.

  • آیا داوری در عقد وازدواج به هر صورت امکان پذیر است؟
  • شخص مناسب برای داوری درعقد و ازدواج چه ویژگیهایی دارد؟
  • موضوع داوری در عقد و ازدواج چیست؟ چه اختلافاتی را می‌توان از طریق داوری در عقد و ازدواج حل و فصل کرد؟
  • وکیل متخصص خانواده جهت مشاوره درباره داوری در عقد و ازدواج چه مشخصاتی دارد؟
  • مزایای استفاده از وکیل خانواده جهت داوری در عقد وازدواج چیست؟

با گروه وکلای مهر، مرجع تخصصی حقوق خانواده، جهت یافتن پاسخ سوالات خود همراه باشید.

 

داوری در عقد نکاح

داوری در عقد و ازدواج، از طریق توافق طرفین در هنگام انعقاد عقد نکاح، قبل از انعقاد عقد نکاح ویا بعد از انعقاد عقد نکاح امکان پذیر است. ارجاع موضوع اختلاف خانوادگی به داوری شخص مرضی الطرفین نیز مکان پذیر است. اما در مواردی، ارجاع به داور در اختلافات خانوادگی بنا بر متن صریح قرآن کریم و قانون مدنی  و همچنین تکلیف قانونی تعیین شده در قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، الزامی است.

وقتی درخواست طلاق توافقی، توسط زوجین به دادگاه ارائه می‌شود، لزومی در اررجاع دعوی خانواده به داوری نیست مگر اینکه طرفین خواستار حل اختلاف پیش آمده از طریق ارجاع به داوری ازدواج باشند. اما زمانی که طلاق به درخواست زوجه ویا زوج تقدیم دادگاه می‌شود و به اصطلاح طلاق ترافعی مورد تقاضای یکی از زوجین می‌باشد، دادگاه خانواده ملزم است در اولین جلسه رسیدگی، قرار ارجاع به داوری صادر نموده و از طرفین، معرفی داور را بخواهد.

داوری در عقد و ازدواج به عنوان یکی از راه‌های نوین در حل اختلافات احتمالی، جایگاه خود را در مباحث حقوقی پیدا کرده و خانواده های بسیاری در هنگام خواستگاری با دعوت از وکیل متخصص خانواده وآشنا به مسائل داوری عقد وازدواج، نسبت به اخذ مشاوره حقوقی مناسب وگنجاندن شرط داوری در اختلافات احتمالی آینده، اقدام می نمایند. داور دعاوی خانواده، امکان نظر دهی در موارد اختلافات مالی زوجین را دارد.

 

داوری اختلافات خانوادگی

داور عقد و ازدواج در موضوعات خاص حقوق خانواده واختلافات ارجاعی چه وظایف وتکالیفی دارد وحدود اختیارات داور برای عقد و ازدواج چیست؟ با توجه به اینکه موضوعات خانواده به دلیل حساسیت خاص وسروکار داشتن با بخش مهم جامعه یعنی خانواده، به دادگاه ویژه خانواده ارجاع می‌شود و حتی قضاتی که دارای شرایط ورود به دعاوی خانواده نیستند هم صلاحیت ورود به دعاوی خانواده را پیدا نخواهند کرد، موضوع تعیین داور جهت حل و فصل اختلافات خانوادگی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

  صلاحیت داوری عقد و ازدواج، قطعا شامل محدودیتهای قانونی خواهد بود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما ورود داور مرضی الطرفین به امور خصوصی که هنگام عقد شاهد آنها بوده و یا از آنها اطلاع یافته است، در اختلافات مالی، فاقد اشکال قانونی وماهیتی است. به این ترتیب، داوری درعقد وازدواج ظرایف و ویژگیهای خاص حقوقی دارد ومشاوره با وکیل متخصص خانواده در این موضوع خاص، حتما پیشنهاد می‌شود.

 

محدودیت های داوری در عقد و ازدواج

. داور عقد و ازدواج، امکان سلب صلاحیت والدین در حضانت فرزندان را ندارد.

. داورعقد و ازدواج امکان اظهار نظر و صدور رای درباره فسخ نکاح، طلاق و انحلال نکاح و یا انفساخ و ابطال نکاح را ندارد.

. داوری در عقد و ازدواج، شامل پرونده‌های عدم تمکین، الزام به تمکین زوجه و یا صدور اجازه ازدواج مجدد مرد را ندارد.

در همه امور مالی خانواده وحقوق مالی زوجه، امکان توافق بر داوری شخص ثالث و عدم مراجعه به دادگاه وجود دارد اما در سایر مواردی که ذکر شد داور حق تصمیم‌گیری و صدور رای ندارد. این رای قابلیت اجرایی توسط دادگاه را ندارد. اما طرفین می‌توانند به تعیین داوری درعقد و ازدواج، توافق کنند که در صورت بروز مشکل قبل از مراجعه به دادگاه با حضور داور مرضی الطرفین نسبت به انجام توافقات خارج از دادگاه وتنظیم صورتجلسه داوری اقدام نمایند این صورتجلسه جهت اتخاذ تصمیم در پرونده به دادگاه صالح خانواده تقدیم خواهد.

 

مدارک لازم جهت ارجاع به داوری عقد و ازدواج

جهت ارجاع موضوع به داوری، لازم است که شرط داوری در عقد نامه مورد توافق طرفین قرار گرفته باشد ویا پس از وقوع عقد نکاح و یا وقوع و بروز اختلاف طرفین صورتجلسه و قرارداد ارجاع به داوری که توسط داور نیز امضا شده باشد را داشته باشند.

 

خدمات وکیل متخصص خانواده در زمینه داوری

کلیه وکلای متخصص در امورخانواده و یا افراد واجد صلاحیت شرایط داوری، امکان انتخاب شدن به سمت داوری عقد و ازدواج را دارند. موسسه حقوقی مجاز که در اساسنامه خود قبول داوری را نیز داشته باشد امکان انتخاب به عنوان داور مرضی الطرفین درکلیه اختلافات خانوادگی و یا اختلافات دیگر می‌باشد.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهرپارسیان نیز با توجه به مفاد اساسنامه مصوب مدیران، امکان ارائه خدمات داوری خانواده در تمامی امور و مسائل مبتلا به را دارد. گروه وکلای مهر با نظارت مستقیم محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری امکان برگزاری دوره های آموزش حقوق خانواده و دوره های داوری عقد و ازدواج را براساس رسالت ذاتی خود دارد.

 

2 دیدگاه

  • سلام روز خوش سوالی از وکلای محترمتون داشتم من آذر ماه ۱۴۰۰ عقد کردم و خانومم به من دروغ گفتن و ایشون قبلا ازدواج کرده بودن و به من نگفتند من میخوام عقد ما فسخ بشه ما داور هم داریم و من نمیخوام بیش‌از این ماجرا ادامه پیدا کنه آیا این مورد امکان داره من میتونم یک‌ مشاوره تلفنی داشته باشم ؟

    • سلام دوست عزیز
      داور عقد و ازدواج امکان اظهار نظر و صدور رای درباره فسخ نکاح، طلاق و انحلال نکاح و یا انفساخ و ابطال نکاح را ندارد. این موضوع از مصادیق فریب در ازدواج است و از موارد فسخ نکاح می‌باشد. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص این امر با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *