وکیل دادسرای خانواده تهران


 

وکیل دادسرای خانواده تهران

 

دادسرای تخصصی امور سرپرستی صغار و محجورین تهران، با عنوان دادسرای ناحیه 25 تهران، وظیفه پیگیری و رسیدگی به امور افرادی که در معرض خطرات اجتماعی و مالی قرار دارند، را بر عهده دارد. یکی از وظایف دادستان، به عنوان مدعی العموم، حمایت از افرادی است که به دلیل ضعف جسمی و یا عقلی و همچنین عدم امکان احقاق حق خود، در معرض ظلم قرار دارند. جهت جلوگیری از هرج و مرج در امور مربوط به صغار، جلوگیری از حیف و میل اموال صغار و محجورین و همچنین، نظارت بر نحوه استفاده از اموال آنها، دادسرای امور سرپرستی صغار و محجورین تشکیل شده است.

در نوشتار پیش رو، وکیل دادگاه خانواده، وکیل طلاق توافقی، وکیل مطالبه مهریه، وکیل مهریه عندالمطالبه، وکیل مهریه عندالاستطاعه، وکیل کیفری خانواده، گروه وکلای خانواده، دادسرای ناحیه 25، وظایف و صلاحیت های دادسرای سرپرستی صغار و محجورین، نحوه شکایت در دادسرای امور سرپرستی صغار و محجورین، توسط گروه وکلای خانواده مهر، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

صلاحیت دادسرای امور سرپرستی صغار و محجورین

ناحیه 25 دادسرای تهران (امور سرپرستی صغار و محجورین ) به امور و جرایم زیر رسیدگی می‌کند:

الف) انجام وظایف دادستان در حمایت از افراد از جمله امور مربوط به صغار، مجانین، افراد غیر رشید و غایب و بیمارانی که قادر به انجام امور خود نباشند.

مطالبه مهریه زن فوت شده

ب) اداره اموال و حقوق افراد غایب و بدون وارث.

پ) امور مربوط به اموال بدون صاحب.

منظور از اموال مجهول المالک ، اموالی است که مالک دارد ولی مالک آن مشخص نمی باشد، این اموال با دستور دادستان به مصرف فقرا می‌رسد مانند اشیایی که پیدا شده: لقطه و حیواناتی که گم شده اند.

مثال دیگر برای اموال مجهول المالک موردی است که فردی فوت نموده درحالیکه وارث او مشخص نمی‌باشد.

ماده 28 قانون مدنی: اموال مجهول المالک با اذن حاکم یا ماذون از قبل او به مصارف فقرا می‌رسد.

تبصره 1- نواحی دادسرا مکلفند گزارش مربوط به کودکان رها شده و مجانین را به دادسرای امور سرپرستی اعلام نمایند.

تبصره 2- نواحی دادسرا مکلفند موارد پرداخت دیه متوفای مجهول الهویه را که به حساب سپرده دادگستری واریز می‌گردد، جهت تمرکز سوابق و حفظ حقوق وارث احتمالی به ناحیه 25 دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اعلام نمایند.

اگر کسی فوت کند  و بدون ورثه باشد، حکم اموال بلاوارث چیست؟

ورثه شخص متوفی، فقط فرزندان و همسر نیستند. ما سه طبقه جهت تقسیم ارث داریم. طبقه اول که از میت ارث می‌برند، پدر و مادر، همسر و فرزندان متوفی هستند. طبقه دوم ارث، برادران و خواهران میت هستند و طبقه سوم ‌عمو، عمه، خاله و دایی هستند و به ترتیب فرزندان آنها هستند که ارث می‌برند. حالا اگر متوفی هیچ وارثی نداشت، اموال او به ولی فقیه می‌رسد. اما در صورتی که ورثه غایب باشند، ولی فقیه یا نهاد ماذون از وی که مدعی العموم می‌باشد، نسبت به سرپرستی و نگهداری اموال تا پیدا شدن ورثه اقدام خواد نمود.

دفتر وکیل خانواده تهران

غایب مفقودالاثر کیست؟

ماده‌ 1011 قانون مدنی، اصطلاح غایب مفقودالاثر را این گونه تعریف نموده است. غایب مفقودالاثر، به کسی اطلاق می‌شود که از غیبت او مدت نسبتا طولانی گذشته باشد و از او به هیچ وجه خبری به دست نیاید. غایب مفقودالاثر دارای وضع حقوقی خاصی بوده و حقوق و تکالیفی نیز برای او در قانون مقرر شده است.

 حفظ اموال غایب قبل از تعیین امین

بعد از اینکه مفقودالاثر بودن غایب محرز شد، برای حفظ و اداره‌ اموالش، امینی به وسیله‌ دادگاه تعیین خواهد شد. قانونگذار حفظ و نظارت اموال غایب در مدت زمان قبل از تعیین امین را بر عهده‌ دادستان قرار داده و در تهران دادسرای امور سرپرستی صغار و محجورین به این مهم می‌پردازد. بنابراین دادستان یا نماینده‌ او باید اقدامات لازم را برای حفظ اموال غایب به عمل آورد؛ به عنوان مثال باید این اموال را مهر و موم کند، اموال فاسد ‌شدنی را بفروشد و طلب غایب را وصول کند.

هرگاه غایب مفقودالاثر در خارج از ایران اموالی داشته باشد، حفظ و نظارت اموال مزبور تا تعیین امین بر عهده‌ ماموران کنسولی خواهد بود و وظایف و اختیارات آنان به استناد ماده‌ 115 قانون امور حسبی، همان است که برای دادستان‌ها مقرر شده است.

وکیل دادسرا و دادگاه خانواده تهران

دفتر وکیل دادسرای خانواده تهران و دادگاه خانواده تهران، همکار گروه وکلای مهر، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و یا مشاوره حقوقی حضوری به عزیزان می‌باشد. در صورت نیاز به مشاوره درباره وظایف دادسرای امور سرپرستی و صغار و محجورین، موارد درخواست صدور حکم حجر و رفع حجر، دادگاه صالح به رسیدگی به امور محجورین و هرگونه سوال درباره شرح وظایف دادسراهای تخصصی تهران، با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

وکیل طلاق توافقی در تهران

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

5/5 - (32 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *