وکیل اثبات و رفع حجر


 

امروز با موضوع معرفی وکیل اثبات و رفع حجر با شما هستیم.

دعوای اثبات حجر  رفع حجر به دلیل اهمیت ویژه آن در حفاظت از اموال محجور و یا جلوگیری از سوء استفاده از صدور حکم حجر برای دستیابی به اهداف غیرقانونی، نیاز به مشاوره دقیق حقوقی و اثبات آن در دادگاه و مجتمع قضایی ویژه امور حسبی دارد.

حضور شخص موکل جهت طرح دعوای اثبات حجر و یا اثبات رفع حجر در دادگاه از ضروریات است.

دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در این نوشتار با بررسی نمونه رای اثبات حجر، در دیوان عالی کشور خواهد پرداخت.

نکات مهم در معرفی وکیل اثبات و رفع حجر تهران

  • در چه مواردی برای اداره اموال شخص سالمند امین تعیین می شود؟
  • آیا نظریه پزشکی قانونی در تشخیص حجر یا عدم حجر قابل اعتراض است؟
  • در صورت تبانی پزشکی قانونی، چکگونه می توان شکایت از پزشکی قانونی را در دستور کار قرار داد؟
مطالبه مهریه بعد از فوت زوجه

✅چکیده:

در مورد دعوی اثبات حجر، دادگاه مکلف است تمامی تحقیقات لازم را در این باره انجام دهد و عدم انجام تحقیقات لازم موجب نقض رأی صادره خواهد بود.

نظریه پزشکی قانونی در خصوص حجر یا عدم آن، مانند نظریه سایر کارشناسان واهل خبره طریقیت دارد نه موضوعیت و به عنوان یک اماره قضائی تلقی می‌گردد و قطعیت ندارد.

?مستندات:

بند 5 ماده 371 و شق الف مواد 401 و 405 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی

?تاریخ رای نهایی: 1391/11/23 ?شماره رای نهایی: 9109970909100486

✅رای دیوان

فرجام‌خواهی به جهات زیر موجه به نظر می‌رسد: 1- دادگاه نخستین در جلسه دادرسی مورخ 21/10/90 که با حضور بیمار (فرجام خواه) تشکیل یافته اظهارات او را صورت‌مجلس نکرده و پرسش‌هائی را که مطرح نموده ثبت و ضبط ننموده تا در دادرسی بتوان با مطالعه آن نتیجه‌گیری نمود.

ضرورت داشته دادگاه به نحو مقتضی و مشروح از شخص محجور معرفی شده تحقیق و درخواست فرزندانش را برای وی تشریح و راجع به اموال و دارائی‌هایش سئوال و پاسخ را صورت‌مجلس نمایند

2- طبق ماده 57 قانون امور حسبی در رسیدگی به درخواست حجر دادگاه نسبت به اشخاصی که محجور معرفی شده‌اند از هر گونه تحقیقی که لازم بداند به عمل می‌آورد و در مانحن‌فیه لازم بوده دادگاه علاوه بر مصاحبه و اختبار از شخص ح.ر. از اطرافیان و مطلعین و بزرگان خانواده آنان نیز تحقیق کافی نموده و صورت تحقیقات را پیوست پرونده نماید.

3- نظریه پزشکان قانونی که مورد اعتراض هم قرار گرفته و درخواست کمیسیون 5 نفره از متخصصین کرده‌اند هم هر چند اساساً در مسأله اثبات حجر و امثال آن نظریه آنان مانند نظریه سایر کارشناسان و اهل خبره هرگاه مغایر اوضاع و احوال محقق قضیه باشد قابل متابعت نیست اصولاً‌ نظریه کارشناس در این موارد طریقیت دارد نه موضوعیت و به عنوان یک اماره قضائی تلقی می‌گردد.

ارتباط با زن شوهردار

4- چنانچه اشخاصی در اثر کبر سن یا بیماری و امثال آن از اداره اموال و امور مالی خود ناتوان شده باشند می‌توانند از دادگاه درخواست امین نمایند و در اجرای ماده 118 قانون امور حسبی دادگاه امین انتخاب می‌نماید و این امر به معنای محجور بودن نیست که نتواند در اموال و حقوق مال خود تصمیم گیرد به هر تقدیر با توجه به نقص تحقیقات مستنداً‌ به بند 5 ماده 371 و شق الف مواد 401 و 405 قانون آیین دادرسی مدنی با نقض دادنامه فرجام خواسته رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده آن ارجاع می‌شود تا با اتیان موارد مرقوم و لحاظ نتایج حاصله رأی مقتضی صادر و اعلام نمایند.

?رییس شعبه 3 دیوان عالی کشور- مستشار

وکیل اثبات و رفع حجر

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

  • 021-88795408
  • 021-88796143

شماره های همراه

  • 09121281014
  • 09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره مهاجرت محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

3 دیدگاه

  • سلام ایا کسی که نرمال هست وسواد درامورمالی چون صندوقداری شرکت مواد غذایی وغیره دارد ایا محجور حساب میشود.ایا محجوریت فقط باسوال شفاهی است من را محجور مالی کرده اند که شما اگر حکم حجرت اجراشد نمیتوانید نه از دسته چک ونه از حساب بانگی خود استفاده بکنیدوحقی که درشرکتی یا بانگ کاربکنید ندارید ایا وضع مملکت ما این چنین هست ایا تحقیقات انجام نداده کسی رو بدونه مطالبه محجور میکنندایامحجوریت فقط باسوال شفاهی انجام میشود یا به قیافه شخص اینقدر ازم سوال کردن که نصفی از جوابهایم اشتباه بود هم سوال ریاضی وهم سوالات دیگر یکی از این سوالها ایا سعدی چند سال دارد خوب ادم عاقلش هم نمی تواند همچین جوابی بدهد

    • سلام صدور حکم حجر با نظریه پزشکی قانونی انجام میشه
      تنها راهی هم که میشه رفعش کرد اینه که بیماری یا سفاهت از بین بره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *