نمونه رای اجرت المثل ایام زوجیت


 

امروز با ارائه نمونه رای اجرت المثل ایام زوجیت با شما هستیم.

تعدد قوانینی که در رسیدگی به دعاوی خانواده به آنها استناد می شود، گاهی باعث سردرگمی مراجعین به دادگاه خانواده شده است.

بر اساس اصول کلی حقوقی و ماده 336 قانون مدنی و اصلاحات بعدی آن و همچنین قانون حمایت خانواده جدید، امکان مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی در صورتی که اثبات شود امور مربوط به منزل که در وظایف زن نبوده به دستور مرد و به قصد عدم تبرع توسط زن انجام شده است، وجود دارد.

دفتر وکالت محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده در ایران به بررسی شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی و همچنین ارائه نمونه رای اجرت المثل ایام زوجیت خواهد پرداخت.

نکات مهم در ارائه نمونه رای اجرت المثل ایام زوجیت

  • در صورتی که زوجه به میل شخصی اقدام به انجام امور خانه و فرزندان بپردازد می تواند اجرت المثل مطالبه کند؟
  • در صورتی که طلاق به درخواست زن باشد باز هم اجرت المثل به وی تعلق می گیرد؟
  • شیربها یا حق شیر دادن به فرزند چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

شرط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

با توجه به اینکه بر اساس بند 8 ماده 58 قانون حمایت خانواده 1391، قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق 1371 غیر از بند ب تبصره شش، به ‌طور صریح نسخ شده بنابراین شرایط استحقاق دریافت اجرت‌المثل زمان زندگی مشترک در مواردی که زوج متقاضی طلاق است موضوعاً منتفی شده است.

وکیل دادگاه ترک نفقه

?مستندات:

بند 8 ماده 58 قانون حمایت خانواده 1391 ـ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق 1373

?تاریخ رای نهایی:

1392/11/15

?شماره رای نهایی: 9209970907201185

✅رای دیوان

بر قسمتی از دادنامه فرجام‌خواسته ایراد وارد است:

زیرا: شعبه محترم پانزدهم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی طی رأی شماره 758-27/4/1392 در مورد مطالبه اجرت‌المثل از سـوی زوجه: اسـتدلال می‌کند (( . . . . راجـع به اجرت   ‌المثل مورد تقاضای وکیل زوجه هم چون عوامل مندرج در تبصره ذیل ماده336 قانون مدنی به اثبات نرسیده، زوجه در این قسمت مبلغی را مستحق نبوده. . . . )) استدلال یاد شده برای ردّ درخواست زوجه در مورد اجرت‌المثل بدون مبانی و جهت قانونی می‌باشد زیرا دادگاه تجدید نظر استان مذکور علت عدم استحقاق زوجه را در مورد یاد شده متذکر نشده و رأی صادره در خصوص مورد فاقد استدلال می‌باشد.

از طرفی به‌ هنگام صدور رأی از دادگاه تجدیدنظر استان یاد شده قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/1391 مجلس شورای اسلامی حاکمیت داشته و بر اساس بند 8 ماده 58 قانون مذکور قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/1371 به‌ جز بند (ب) به‌طور صریح نسخ شده است و شرایط استحقاق دریافت اجرت‌المثل زمان زندگی مشترک که زوج متقاضی طلاق می‌باشد موضوعاً منتفی شده است.

صدور رای بدون استدلال درباره اجرت المثل

از طرفی برابر ماده 29 قانون حمایت خانواده دادگاه رسیدگی‌کننده تکلیف دارد نسبت به درخواست اجرت‌المثل وفق تبصره ذیل مـاده 336 قانون مدنی رسیـدگی و با توجه به مندرجات پرونده و سنوات زندگی مشترک مستدلاً در قبول یا ردّ آن اتخاذ تصمیم نماید، صرف ذکر جمله ((عوامل مندرج در تبصره ماده 336 به اثبات نرسیده بدون ذکر دلیل کافی برای عدم استحقاق زوجه در این مورد نمی‌باشد از طرفی بند (ب) ماده‌ واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق به اعتبار سابق خود باقی‌ مانده است.

طلاق ایرانی­ ها در کانادا

لذا اقتضاء داشت دادگاه محترم با تعیین وقت دادرسی و دعوت اصحاب دعوا و استماع اظهارات آنان و بررسی موضوع و در صورت نیاز با جلب نظر کارشناس در خصـوص اجرت‌المثل یا نحله اسـتحقاقی زوجـه مـبادرت به اتخاذ تصمیم نماید و فلذا مستنداً به بند الف ماده 401 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال 1379 رأی فرجام‌خواستـه به جـهت یادشـده نقـض و رسـیدگی مجـدد به شعبه 15 دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی ارجاع می‌گردد.

?رئیس شعبه 12 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار

قوانین مرتبط با مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

ماده 29 قانون حمایت خانواده سال 1391

دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (336) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند.

ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است. طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکومٌ به نیز ثبت می شود.

در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

وکیل متخصص مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تعیین نفقه و اجرت المثل، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

وکیل شکایت آپارتمان ها

جهت انتخاب بهترین وکیل اجرت المثل ایام زوجیت در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل خانواده نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *