معافیت مرد از پرداخت مهریه


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی معافیت مرد از پرداخت مهریه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

معافیت مرد از پرداخت مهریه

معافیت مرد از پرداخت مهریه و راه‌ های فرار از پرداخت مهریه در موارد قانونی امکان پذیر است. با تشکیل عقد نکاح بین طرفین، هر کدام، بر اساس قانون ملزم به انجام تکالیف و تعهداتی می‌ شود که این تعهدات و تکالیف میتواند نسبت به هر دو طرف باشد.

با توجه به اینکه در عقد نکاح با تشکیل آن نوعی روابط عاطفی شکل می گیرد، بر همین اساس هم آثار و تعهدات و تکالیف غیرمالی منشاء نکاح می‌ باشد. با این وجود با تشکیل عقد نکاح و ایجاد رابطه و علقه زوجیت بین طرفین، به تبع عقد نکاح در کنار تعهدات و تکالیف غیرمالی و عاطفی زوجین، مجموعه ای از تعهدات و تکالیف مالی هم ایجاد می‌ گردد که بر ذمه زوج می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص معافیت مرد از پرداخت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعهدات مالی زوج

شامل نفقه زوجه و فرزند و مهریه می‌ باشد که با توجه به اهمیت و ارزش مالی مهریه، خود یکی از مهمترین تعهدات مالی زوج می‌ باشد. از لحظه تشکیل عقد، در صورتی که مهریه تعیین گردیده و عندالمطالبه باشد، زوجه میتواند آن را از زوج بخواهد و در صورت امتناع، دادگاه او را ملزم و مجبور به تادیه مهریه می‌ کند.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

با این وجود در مواردی این امکان وجود دارد که حتی با تشکیل عقد نکاح به نحو صحیح قانونی، مهریه که از حقوق مالی زوجه می‌ باشد به او تعلق نگیرد و یا به میزانی کمتر از آنچه که زوج به هنگام عقد نکاح رضایت داده است و بر ذمه او قرار گردیده است، ثابت شود و یا معافیت مرد از پرداخت مهریه را موجب شود.

مهریه و انواع آن

مهریه عبارت است از؛ مالی که زوج به زوجه به موجب عقد نکاح دائم و یا منقطع می دهد و این مال میتواند به صورت یک عین معین مانند: زمین و ملک و خانه و یا مال ارزشمندی باشد که موجود باشد و یا اینکه به صورت یک مال کلی باشد که وجود ندارد و بعد از تشکیل عقد، زوج متعهد به پرداخت آن بر اساس مصادیق معین می‌ باشد و در واقع قبل از و یا در هنگام عقد موجود نبوده است.

مهریه از حقوق مالی زوجه می‌ باشد که حتی اگر در زمان حیات زوجه نتواند آن را وصول نماید، این حق به ارث می رسد و به جای او وراث زوجه میتوانند آن را مطالبه کند.

در این صورت، چون زوج یکی از وراث زوجه می‌ باشد، دو صفت طلبکار و بدهکار مهریه در او جمع می‌ شود و به موجب سهم الارث او با میزان تعهد او از کل مهریه برای پرداخت مهریه، ساقط می‌ شود و مالکیت ما فی الذمه رخ می دهد. در صورتی که زوجه فرزندی نداشته باشد، یک دوم مهریه و با وجود فرزند، یک چهارم به زوج می رسد و باقی موارد را ملزم به پرداخت می‌ شود.

وکیل دادسرای سعادت آباد

مهریه به انواع، مهر المسمی، مهر المثل و مهر المتعه تقسیم می‌ شود. هر کدام از انواع مهریه میتواند به صورت مهریه عندالمطالبه و یا مهریه عندالاستطاعه تعیین شود.

موارد عدم تعلق مهریه و معافیت مرد از پرداخت مهریه

عدم تعلق مهریه تحت شرایط خاصی ممکن است تحقق یابد. مهریه یک حق و طلب مالی می‌ باشد و به محض تشکیل نکاح مرد متعهد به پرداخت آن می‌ باشد. در این رابطه حقوقی، نشوز و عدم تمکین زوجه از انجام وظایف زناشویی، موجب سقوط مهریه نخواهد شد و تنها تحت موارد ذیل است که زوجه مشمول عدم تعلق مهریه بطور کامل و یا جزئی می‌ گردد:

1- طلاق قبل از برقراری رابطه زناشویی

با تشکیل نکاح و تعیین و ثبت مهریه در نکاح، زوجه میتواند مهریه را بطور کامل مطالبه کند. این مطالبه، مشروط به برقراری کامل رابطه زناشویی می‌ باشد و در صورتی که قبل از ایجاد رابطه زناشویی، زوجه و زوج از یکدیگر طلاق بگیرند نکاح منحل شود، در این صورت زوجه مستحق نصف مهریه خواهد بود و مشمول عدم تعلق مهریه به میزان نصف مهریه خواهد شد.

2- فوت زوجه

زوج ملزم به تعیین مهریه خواهد بود و شرط عدم تعلق مهریه، شرطی باطل است. با این وجود هرگاه قبل از تعیین مهریه و ثبت آن در سند نکاح، زوجه فوت نماید و رابطه زناشویی ایجاد نشده باشد، در این صورت زوجه مستحق مهریه نخواهد بود. در اینگونه موارد معافیت مرد از پرداخت مهریه محقق می‌ شود. ولی در صورتی که رابطه زناشویی شکل بگیرد و مهریه تعیین نگردد، زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.

ازدواج موقت با زن شوهردار

3- بطلان نکاح

هرگاه مهریه در ضمن نکاح تعیین شده باشد و رابطه زناشویی انجام نشده باشد، زن مستحق مهریه نخواهد بود ولی هرگاه رابطه زناشویی انجام شده باشد و اگر زوجه به بطلان نکاح آگاه بوده باشد، مهریه تعلق نخواهد گرفت و اگر آگاه نبود، مستحق مهرالمثل خواهد بود.

4- فسخ نکاح

در قانون تحت شرایطی بسته به وضعیت جسمانی و یا روحی زوج و یا زوجه، میتوان عقد نکاح را فسخ نمود. در صورتی که زوجه و یا زوج دچار بیماری های منحصر به وضعیت جسمانی خود گردند و یا دچار جنون گردند در صورت شرایطی زوجه مشمول عدم تعلق مهریه خواهد بود و معافیت مرد از پرداخت مهریه مشمول این موضوع می‌ شود.

هرگاه عقد نکاح قبل از رابطه زناشویی به دلیل یکی از بیماری های مرد فسخ گردد، زوجه مستحق نصف مهریه خواهد بود و اگر بعد از رابطه زناشویی فسخ گردد، زوجه مستحق کل مهریه خواهد بود.

در صورتی که فسخ نکاح به دلیل بیماری زوجه، قبل از رابطه زناشویی باشد، زوجه مشمول عدم تعلق مهریه خواهد بود و به او مهریه تعلق نخواهد گرفت.

در صورتی که زوجه در هنگام ازدواج مرتکب فریب و تدلیس گردد و در عقد نکاح صفت خاصی شرط شود و عقد نکاح مبنی بر آن واقع گردد و بعد از عقد نکاح معلوم گردد که زوجه فاقد آن بوده است، در این صورت زوج با فسخ نکاح، زوجه مستحق مهرالمسمی نخواهد بود و در صورت رابطه زناشویی، زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.

5- عدم تنفیذ مهریه

تعیین و تنفیذ مهریه به عهده زوج خواهد بود، هرگاه میزان مهریه توسط شخص دیگری تعیین شود ولی زوج، از تنفیذ و قبول آن خودداری کند و مهریه تعیین شده معتبر نخواهد و به زوجه تعلق نمی‌ گیرد و در صورت برقراری رابطه زناشویی قبل از تعیین و تنفیذ میزان جدید مهریه، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص معافیت مرد از پرداخت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اثبات عدم تعلق مهریه و معافیت مرد از پرداخت مهریه

در صورتی که زوجه در دادگاه خانواده مهریه خود را مطالبه کند، زوج میتواند در دفاع از خود، با اثبات یکی از موارد مذکور که به زوجه مهریه تعلق نمی‌ گیرد، موجب عدم تعلق مهریه به زوجه گردد که ادعای زوج، یک دفاع می‌ باشد و نیازی به اقامه دعوی متقابل توسط زوج و تقدیم دادخواست نمی‌ باشد.

وکیل شکایت تدلیس

وکیل متخصص مهریه و حقوق مالی خانواده

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمدرضا مهری متانکلائی، به عنوان بهترین وکیل در زمینه‌ امور مربوط به مهریه و حقوق مالی خانواده و زوجین، آقای فرامرز نصیری شفتی، وکیل امور گمرکی و کارشناس رسمی دادگستری در امور گمرکی و بهترین وکیل دعاوی مالی و بازرگانی، محمدعلی مهری متانکلائی، بهترین وکیل امور داوری و قراردادهای داوری بین‌ الملل، به همراه تیم وکلای تخصصی، اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می‌ کند.

برای دریافت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌ های 18 الی 8 و پنجشنبه‌ ها 13 الی 8 با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88663925
  • 021-88663926
  • 021-88663927
  • 021-88663628

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری متانکلائی، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665
  • 09120067669

جهت دریافت مشاوره در خصوص معافیت مرد از پرداخت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

17 دیدگاه

  • سلام.خسته نباشید.ایا به زنی که قبلا افسردگی ووسواس داشته ۵ سال قبل از ازدواج درمان کرده تموم شده رفته مهریه تعلق نمیگیرد؟؟

    • سلام و عرض احترام، مهریه در هر صورت اسقاط نخواهد شد و مرد مکلف به پرداخت مهریه است.
      دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

  • سلام..من و همسرم ده سال است که ازدواج کردیم و بعدازماه از ازدواج متوجه مشکلات جنسی همسرم شدم،تمام تلاشمان راکردیم که برطرف شود امانشد که نشد..الان دوسال است بهمراه همسرم به اروپارفتیم،توی این دوسال همسرم نتوانست وارد دانشگاه شود(زبان خارجی رانمیتواند پاس کند)ازطرف کشور ی که درآن تحصیل میکنیم دیپورت شده…من تصمیم به جدایی گرفتم چون واقعا خسته شدم..تنهاملک و دارایی اش ۵دانگ از ملکی هست که پدرش بعدازازدواج بنامش کرد(ی جورایی هدیه داد)..میخواستم بدونم چطورمیتونم مهریه ام رو بگیرم و بدون حضور در ایران،از شوهرم جدا بشم؟؟؟

    • سلام نیازی به حضور شما در ایران نیست میتونین مهریه رو از محل همون ملک مطالبه کنید و دادخواست مهریه و طلاق رو از طریق وکیل به دادگاه خانواده ایران بدین

    • سلام اگه ۱۰ سال از زمان مفقودی شوهر اول بگذره برایش مراسم بگیرند و همه بگن فوت شده و چند سال بعد زنش دوباره ازدواج کند با دو شاهد و در طول ۵ سال صاحب فرزند شده باشه و شوهر اول برگرده، زن می تونه طلاق بگیره از شوهر دوم و تقاضای مهریه ام داشته باشه؟

  • با سلام، من همسرم بعد از 8 ماه خونه رو ترک کرد و به خونه ی پدرش رفته و مهریه شو گذاشت اجرا و اینکه منم عدم تمکین زدم و فقط نفقه بهش تعلق نگرفت ولی همچنان مهریه رو باید بدم، یه کاغذ دارم که اون توش نوته بخاطر باکره نبودن و فریب دادن من مهریه اش و میبخشه و امضا هم کرده و خودش هم جلوی قاضی اعتراف کرد که خودش نوشته، ولی قاضی گفت که قبول نبست و باید حتما توی محضر ثبت شده باشه، میخواستم ببینم راهی هست که من از این کاغذ بتونم مهریه رو ندم؟ لطفا اگه راهی داره کمک کنین

    • سلام حتما با وکلای متخصص مشاوره کنید
      جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.
      021-88796143
      021-88795408
      در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.
      09120067661
      09120067662
      09120067663
      09120067664
      09120067665
      تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.
      09120067669
      گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

  • سلام و عرض ادب…من س ماهه عقد کردم بعد ی مدتی متوجه رابطه مجازی با پسرای زیادی داشته دوما از لحاظ روحی و روانی بسیار تند برخورد و بد دهن هستن…ایا بعد درخواست طلاق مهریه بهشون تعلق میگیره ؟؟

  • سلام
    برادر من پنج سال پیش ازدواج کرد
    اما از همان زمان خطبه عقد تاکنون این خانم و خانوادش به عناوین مختلف به برادرم، خانوادم و اقوامم تهمت و افترا زدن و مدام برادرم رو به رابطه نامشروع محکوم می کنن بدون اینکه ادله داشته باشن یا حتی یک خانم را به دادگاه معرفی کنن که که با برادرم رابطه داشته اما متاسفانه این روند تهمت و افترای اونا همچنان ادامه داره
    در این مدت پنج سال این خانم به طور دائم و طولانی مدت سالانه ( 2 وسال و نیم، یکسال و نیم، شش هفت ماه ) در منزل پدرش در قهر بوده و هر بار با وساطت اقوام یا حکم دادگاه برگشته و هربار دو هفته الی یک ماه مونده و سپس رفته
    به طوری که فرزند شیرخوارش رو از 28 روزگی ترک کرد و خانواده ام اون بچه رو بزرگ کردن و الان نزدیک به چهار سالش هستش
    این خانم عملا هیچ نقش مثبتی در زندگی برادرم نداشت و نه برای اون همسری کرد و نه برای دخترش مادری و مدام در حال افترا و بهتان زدن هستش
    الان هم درخواست طلاق داده و مهریه درخواست کرده و باوجودی که هیچ زندگی مثبتی با برادرم نداشت و حق همسری و مادری را ادا نکرد و عملا در خانه پدرش بود و تعهدی نسبت به زندگی مشترک نداشت و برادر و خانواده و اقوامم رو هتک حیثیت کرده چرا باز هم بهش مهریه تعلق گرفته
    بردارم چکار کنه که این مهریه ناحق رو پرداخت نکنه
    ممنون میشم رهنمایی کنین و جواب رو با ایمیل برام بفرستین

  • در زمان طلاق تمامی موارد مانند مهریه و نحوه پرداخت مشخص شده است. آیا بعد از طلاق زن می تواند بابت مهریه به اموال مرد رجوع کند و درخواست مهریه کند یا خیر؟

  • سلام من همسرم قبل ازمن زن دیگر ی داشته و جدا شده کامل الان داره سکه میده من چطور میتونم بفهمم ک آیا سکه این ماه را داده یا خیر چون همسرم چیزی نمیگه؟

  • باسلام اگرمردى ثابت کندکه همسرش لزبین(همجنس باز)است ایابازهم بایدمهریه راپرداخت کند ممنون ازجواب کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *