مطالبه مهریه در ازدواج موقت

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی مطالبه مهریه در ازدواج موقت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مطالبه مهریه در ازدواج موقت

در بعضی از مواقع، هنگامی که خواستگاری مورد موافقت خانواده دختر قرار می گیرد، خانواده های متشرع، برای شرعی بودن روابط بعدی دختر و پسر مانند: رفتن به خرید و تهیه مقدمات عقد ازدواج رسمی، اقدام به جاری کردن صیغه محرمیت می‌ کنند. صیغه محرمیت، همان ازدواج موقت است که دارای شرایط خاص ازدواج می‌ باشد و فقط در بعضی از ارکان با ازدواج دائم تفاوت دارد. خانواده ها باید توجه داشته باشند که در تعیین مهریه ازدواج موقت، دچار هیجان و احساس نشوند چرا که امکان تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج موقت نیز مانند دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج دائم از سوی دادگاه خانواده قابل پذیرش است. اما بحث مهم، امکان یا عدم امکان تعیین مهریه عندالاستطاعه در صیغه موقت است و اینکه آیا امکان تعیین مهریه بیش از 110 سکه در ازدواج موقت وجود دارد؟ گروه وکلای خانواده مهر، تخصصی ترین گروه وکلای خانواده در ایران، با همکاری دپارتمان حقوق خانواده موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان، به منظور آگاهی اقشار جامعه با حقوق کاربردی خانواده اقدام به تهیه سلسله مباحثی درباره چالش های صیغه محرمیت و مهریه، تکلیف مطالبه مهریه در ازدواج موقت، راه‌ های وصول مهریه در ازدواج موقت، چگونگی تبدیل ازدواج موقت به ازدواج دائم، تعهدات طرفین در ازدواج موقت، نموده است که حاصل این تلاش را در ادامه ملاحظه خواهید فرمود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ازدواج موقت با سند رسمی و ثبت در دفتر ازدواج

در صورتی که ازدواج موقت و یا صیغه در دفتر رسمی ازدواج و طبق سند رسمی ثبت شده باشد، به راحتی میتوان از طریق اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد، به استناد سند رسمی نسبت به مطالبه مهریه اقدام نمود. در اینگونه موارد مطالبه مهریه در ازدواج موقت هیچ تفاوتی با مطالبه مهریه در ازدواج دائم ندارد.

وکیل مطالبه مهریه از ورثه

ازدواج موقت فقط با صیغه محرمیت

مشکل مطالبه مهریه در ازدواج موقت در جایی قابل تصور است که طرفین صرفا مبادرت به خواندن صیغه محرمیت نموده اند و سند رسمی برای مطالبه مهریه در ازدواج موقت ندارند. خانواده هایی که در زمان نامزدی اقدام به خواندن صیغه محرمیت می نمایند باید توجه داشته باشند که چه بسا ممکن است بعد از ازدواج موقت و صیغه محرمیت و اتمام زمان عقد موقت، طرفین یا یکی از زوجین مایل به ثبت ازدواج موقت به ازدواج دائم نباشند. با توجه به عدم امکان اجبار جهت عقد دائمی برای هر کدام از طرفین، اگر مهریه ناچیزی تعیین شده باشد، پسر با پرداخت مهریه ذمه خود را بری خواهد نمود و ممکن است مهریه زیادی تعیین شده باشد و دختر اقدام به مطالبه مهریه در ازدواج موقت نماید. راه اثبات میزان مهریه در ازدواج موقت در مواقعی که سند رسمی وجود ندارد، شهادت دو شاهد مرد و یا شهادت یک مرد و دو زن میتواند راهگشا باشد. البته در اینگونه موارد اقرار طرفین مهمترین مدرک اثبات میزان مهریه در ازدواج موقت می‌ باشد.

تعیین مهریه بیش از 110 سکه و مهریه عندالاستطاعه در ازدواج موقت

تعیین مهریه بیش از 110 سکه در ازدواج موقت، قطعا هیچ مانعی ندارد و قابل وصول و مطالبه می‌ باشد. تمامی قواعد حاکم بر مهریه در ازدواج دائم و موقت با سند رسمی یکسان است. اما با توجه به اینکه فلسفه ازدواج موقت معمولا موضوع مادی بوده و زنانی که حاضر به ازدواج موقت و صیغه می شوند معمولا انگیزه مادی دارند، تعیین مهریه عندالاستطاعه با فلسفه ازدواج موقت سازگار نیست و به نظر نگارنده قابل انجام و ترتیب اثر دادن نیست.

محاسبه سهم‌ الارث زنان چگونه است؟

مطالبه مهریه در ازدواج موقت

شرط صحت ازدواج موقت تعیین مهریه می‌ باشد. در صورتی که برای انعقاد ازدواج موقت مهریه‌ ای تعیین شده باشد، به محض وقوع عقد، مرد مکلف به پرداخت مهریه می‌ باشد. اگر با وجود مطالبه مهریه در ازدواج موقت توسط زوجه، مرد از پرداخت آن امتناع ورزد، امکان مطالبه مهریه در ازدواج موقت از طریق مراجع قضایی برای زن وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع مطالبه مهریه در ازدواج موقت

برای مطالبه مهریه در ازدواج موقت، اگر سند رسمی ازدواج موجود باشد، میتوان به اداره رسمی اجرای ثبت مراجعه نمود. در این حالت ابتدا از دفتر ازدواج درخواست صدور اجراییه و ابلاغ به شوهر خواهد شد. در صورت عدم پرداخت مهریه ظرف مهلت مقرر در اجراییه، مراتب از طریق اجرای اسناد رسمی ثبت ابلاغ و امکان ممنوع الخروج کردن شوهر و توقیف اموال وی وجود دارد. اما در سایر موارد با مدارک اثباتی، در صورتی که مبلغ مهریه در ازدواج موقت تا بیست میلیون تومان باشد از طریق تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج موقت به شورای حل اختلاف، و در صورتی که مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد، از طریق دادگاه خانواده، مطالبه مهریه در ازدواج موقت انجام خواهد شد. تمامی مراحل رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج موقت، مانند مطالبه مهریه در ازدواج دائم است.

مشاوره حقوقی درباره مطالبه مهریه در ازدواج موقت

نحوه اثبات اصل ازدواج موقت در مواردی که با سند رسمی ثبت نشده است، کیفیت شهادت شهود جهت اثبات ازدواج موقت، در مواردی که مرد منکر زوجیت است، نحوه تنظیم و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج موقت، چگونگی مطالبه مهریه بالای 110 سکه در ازدواج موقت و همچنین نحوه مذاکره و ارسال اظهارنامه قانونی جهت مطالبه مهریه در ازدواج موقت، نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل خانواده که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد، دارد. موسسه حقوقی بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و گروه وکلای مهر، با تجربه کافی در امور مربوط به مطالبه مهریه در ازدواج موقت و دائم، تشکیل جلسات صلح و سازش و تنظیم گزارش اصلاحی در دادگاه خانواده جهت توافق بر نحوه مطالبه مهریه، طلاق توافقی، عدم تمکین زن، عدم پرداخت نفقه، حضانت فرزندان، چگونگی لغو حضانت فرزندان و تمامی دعاوی مربوط به خانواده می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

16 دیدگاه

  • تعیین مهریه بیش از ۱۱۰ سکه در صیغهاگه موقع صیغه مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه تعیین بشه میشه وصول کرد؟ نفقه تو صیغه موقت رو شوهر نباید بده؟

  • سلام من مدت بیست سال است که با مردی صیغه 99 ساله خواندیم . بعد از بیست سال مشاجره بین ما واقع شد که ایشان در بین دعوا و مشاجره مدت زمان باقیمانده را به بنده بخشیدند البته بدون پرداخت مهریه . و یکسال است که اصلا به سمت من نیامده اند و از پیش من رفته اند .
    صیغه ما در جایی ثبت نشده میخواستم بدانم من چه کاری برای برگرداندن ایشان میتوانم انجام دهم و اینکه آیا این صیغه الان فسخ شده هست ؟؟ لطفا بنده را راهنمایی فرمایید. با تشکر

    • سلام موضوع شما باید کامل بررسی بشه. ابتدا باید دادخاست برای اثبات زوجیت موقت بدین تا برای مراحل بعدی بشه اقدام کرد

  • سلام من با5سکه مهر به صورت صیغه موقت با مردی ازدواج کردم اما بنا به دلایلی باهم نتوانستیم زندگی کنیم آیا می توانم مهریه ام را از ایشان بگیرم؟

  • باسلام من مدتی صیغه مردی بودم الان جداشدیم مهریه من که 3تا سکه است رو اجرا گذاشتم الان اونم میگه هرچی پول یا خرجی ریختم رو پای مهرت میزارم که من مهرتو دادم میتونه این کارو بکنه در دادگاه یا شورا ا
    استفاده بکنه یا نه ؟
    باتشکر

    • سلام
      با توجه به اینکه در ازدواج موقت نفقه نداریم و در صورتی که شما نتونین اثبات کنید برای دریافت نفقه توافق کرده بودین میتونن استناد به پرداختها داشته باشن
      دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

    • تلفن های مشاوره با وکیل خانواده برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

  • خیلی ممنون ولی بنده از دفتر خانه سوال کردم گفتن وقتی مدت صیغه موقت به اتمام برسه دیگه قابل مطالبه نیست نظر شما چیه؟

  • سلام
    اگر خانمی صیغه ۹۹ ساله بوده و هزار سکه مهرش بوده و مدرک رسمی ثبت شده هم نداشته آیا می تواند کل مهرش را بگیرد فقط صدای ضبط شده طرف مقابلش را دارد که اعتراف کرده به این مهریه
    ممنون می شوم پاسخگو باشید

    • سلام صدای ضبط شده به شرط اینکه تو آزمایشگاه پلیس اثبات بشه فقط قرینه است و دلیل نیست.
      حتما نیاز به اقرار طرف مقابل یا دو شاهد مرد داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *