مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان


امروز با موضوع مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

قبل از گفتن هر چیز اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری و سایر جرایم و دعاوی حقوقی هستید جهت دسترسی به بهترین وکلای پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های موسسه حقوقی مهرپارسیان، درج شده در انتهای این مقاله با ما در تماس باشید.

نفقه در لغت به معنای هزینه، خرج، اخراجات، خرج هر روزه و خرجی آمده است. 

نفقه به معنای آنچه انفاق می‌کنند و یا صرف خرج معیشت عیال و اولاد می‌نمایند.

به عبارت دیگر نفقه، همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت فرد از قبیل مسکن، البسه (لباس)، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم (پیش‌خدمت) در صورت عادت (عادت به داشتن پیش‌خدمت) یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض (بیماری و نقص عضو) می‌باشد.

قبل از هر چیز اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری ، هک حساب بانکی ، هک شدن وب سایت شرکت ها و سایر دعاوی حقوقی هستید یا نیازمند مشاوره تخصصی با وکیل مهاجرت در تهران هستید، جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

نکات مهم مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان

در چه صورتی نفقه‌ی والدین به‌عهده‌ی فرزندان می‌باشد؟

مصادیق نفقه چیست؟

وجوه تفاوت نفقه‌ی نزدیکان با نفقه‌ی همسر در چیست؟

مصادیق نفقه

نفقه اولاد: 

نفقه اولاد (فرزندان) به عهده پدر است و پس از فوت پدر یا عدم توانایی او بر انفاق (پرداختن نفقه)، به عهده پدربزرگ پدرى است.

 در صورت نبودن پدر و اجداد پدرى (پدربزرگ پدری) یا عدم قدرت آنها نفقه (هزینه‌ها و مخارج زندگی) به عهده‌ی مادر است و هر گاه مادر زنده نباشد به عهده پدربزرگ مادرى و مادربزرگ مادرى و هم‌چنین مادر بزرگ پدرى است.

در فرض آخر اگر بیش از یک نفر باشند به طور مساوى نفقه بین آنها تقسیم مى‌شود.

نفقه‌ی پدر و مادر و اجداد:

نفقه پدر و مادر برعهده اولاد (فرزندان) و در درجه بعد برعهده اولاد اولاد (نوه‌ها) است، بنابراین نفقه (پرداخت هزینه‌ها و مخارج زندگی) پدر و مادر فقیر در درجه اول به عهده اولاد (فرزندان) است. اگر پدر و مادر فقط یک فرزند داشته باشند، همه نفقه بر عهده اوست.

اگر چند فرزند داشته باشند، به طور مساوى به پدر و مادر، نفقه خواهند داد.

یعنى به نسبت برابر باید مخارج زندگى پدر و مادر خود را بپردازند و از این لحاظ تفاوتى بین دختر و پسر نیست.

هرگاه شخصى فرزند بلافصل (فرزند مستقیم و بدون واسطه) نداشته باشد یا فرزند او توانایى پرداخت نداشته باشد، نفقه او برعهده اولاد اولاد (نوه‌ها) خواهد بود.

نفقه همسر:

از جمله تکالیف مرد نسبت به زن، پرداخت نفقه (هزینه‌ها و مخارج زندگی) زن است.

در صورت استطاعت (توانایی) و تمکن مالی مرد، برعهده وی قرار گرفته و مکلف به پرداخت مستمر آن به زن می شود.

نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم (پیش‌خدمت در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض می‌باشد.

چه کسانی واجب‌النفقه محسوب می‌شوند؟

افراد واجب النفقه کسانی هستند که به حکم قانون حق دارند، خرج معاش و زندگی خود را از دیگری که از اقارب (نزدیکان) آنها محسوب می‌گردند بستانند.

این افراد حسب مقررات مواد ۱۱۰۶، ۱۱۹۵ و ۱۲۰۹ قانون مدنی عبارتند از همسردائم (زن)، پدر، مادر، اولاد (فرزندان)، نوه‌ها و اجداد.

با وجود صراحت مواد قانونی گاه در واجب‌النفقه بودن برخی از اشخاص تردید ایجاد می‌شود.

برای مثال اولاد (فرزندان) از جمله افراد واجب‌النفقه (حق دریافت نفقه دارند) است؛ اما آیا فرزند خوانده یا اطفال نامشروع، و یا حتی جنین را نیز میتوان واجب‌النفقه محسوب کرد یا خیر؟

در خصوص کودکانی که به سرپرستی پذیرفته می‌شوند، وظایف و تکالیف سرپرست و طفل تحت سرپرستی او از لحاظ نگهداری و تربیت و نفقه و احترام، نظیر حقوق و تکالیف اطفال پدر و مادر داراست.

 مقنن (قانون‌گذار) فرزند خوانده را نیز مانند اولاد، جزء اشخاص واجب النفقه محسوب کرده و همان تکالیفی را که در رابطه با ابوت (پدر و فرزندی) بر ذمه (عهده)  پدر گذارده در این‌جا نیز بر عهده او نهاده است.

در مورد نفقه اطفال نامشروع (کودکانی که در نتیجه رابطه نامشروع متولد می‌شوند) نیز، یک رأی وحدت رویه وجود دارد.

با توجه به رأی صادره باید گفت که چنین به نظر می‌رسد:

که انفاق (نفقه) نسبت به طفل ناشی از رابطه نامشروع نیز از طرف پدر جرم است.

ترک انفاق زن و فرزند که زندگی مشترک دارند و یکجا پرداخت میشود، ترک فعل (انجام ندادن عمل و کار) واحد محسوب می‌گردد و قواعد مربوط به تعدد جرم (جرم انجام شده اما حکم قطعی صادر نشده و مرتکب جرم دیگری شده‌اند) در مورد آن مجری نیست.

اگر مرد دارای همسران متعدد بوده و هر یک از همسران مرد به عنوان ترک انفاق (جرم ترک نفقه) شکایت نمایند دعوای هر یک از همسران، شکایت جداگانه تلقی می‌گردد.

وکیل متخصص مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان

قبول وکالت در پرونده‌ مطالبه‌ (دریافت) نفقه‌ی والدین از فرزندان.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری متخصص نفقه و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی با دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی با سایر وکلای موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (16 امتیاز)
مشاوره تخصصی پرونده طلاق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *