مشاوره حقوقی تجاوز به عنف


امروز با موضوع مشاوره حقوقی تجاوز به عنف همراه شما هستیم.

اقدامات پس از تجاوز به عنف

در این مقاله به روایت داستان وار اتفاقی واقعی می‌پردازیم صدایش مرتعش بود و کلماتش را منقطع ادا می کرد. بعضی کلمه ها را آرام می گفت و بعضی کلمه ها را با استیصال:

” یکی از شب های تابستان..بی هوشی…تجاوز به عنف…ضربه….خون…پزشکی قانونی” او قربانی خشونت و تجاوز به عنف شده بود.

در یکی از همین روزهای تابستان. متاسفانه خشونت و آزار جنسی و تجاوز به عنف یکی از مهم ترین انحرافات و معضلات جامعه ی امروز محسوب می شود که بدون شک باید از ظرفیت های قانونی موجود مطلع بود تا بتوان حقوق قربانی تجاوز را حفظ نمود و بهتربن اقدامات را به عمل آورد.

نکات مهم اقدامات پس از تجاوز به عنف

تجاوز به عنف چیست و چه مجازاتی در پی دارد؟

راه های اثبات تجاوز به عنف چیست؟

چه اقداماتی باید بعد از تجاوز به عنف انجام شود تا حقوق قربانی پایمال نشود؟

قانونگذار چه تعریفی از زنا ارایه کرده است؟

ماده 221 قانون مجازات اسلامی زنا را این گونه تعریف می کند: زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

زنا چه انواعی دارد؟

زنا انواع مختلفی دارد که یک از آنها زنای به عنف است که عموما با عبارت تجاوز به عنف شناخته می شود.

تجاوز به عنف در حالتی محقق می شود که مرد با توسل به زور و بر خلاف میل و رغبت زن با او زنا می کند.

بند چهارم ماد ی 224 قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد که زنای به عنف و اکراه موجب اعدام فاعل این جرم است.

جرم زنای به عنف از چه طریقی ثابت می‌شود؟

اقرار

شهادت

علم قاضی

پس از وقوع تجاوز به عنف چه کار کنیم؟

مهم ترین نکته ای که در موضوع جرم تجاوز به عنف حایز اهمیت است برخورد هیجانی و نوعا نادرست قربانیان است که معمولا از روی اضطراب و ترس از آبرو مدارک و آثار باقی مانده از جرم را از بین می برند.

عملکرد درست در موقع وقوع تجاوز در مرحله ی اول این است که خود را به محل مطمینی برسانید و از یکی از افراد مورد وثوق زندگی تان بخواهید ساعاتی را کنار شما بماند.

در مرحله ی دوم باید خود را به پزشکی قانونی برسانید اما توجه داشته باشید که اگر مدارک و شواهد تجاوز را از بین نبرید شانس شما در اثبات وقوع جرم بالا می رود. چرا که اثبات جرم تجاوز به عنف بسیار پیچیده و سخت می باشد.

برای مثال حمام نکنید و از شستن دندان ها و آثار باقی مانده مثل خون خودداری کنید.

لباس هایتان را با دقت دربیاورید و در یک پلاستیک در بسته نگه داری کنید.

بهتر است تمام جزییاتی که هنوز یادتان هست و در اثر هیجان ناشی از حادثه و ناراحتی از خاطرتان نرفته را تمام و کمال یادداشت کنید با ذکر همه ی مکان ها.

تجاوز سفید چیست؟

نوعی از تجاوز وجود دارد که تجاوز سفید نامیده می‌شود.

در این نوع تجاوز میان متجاوز و قربانی رابطه ی آشنایی وجود داد.

در این حالت اسامی همه افرادی که با شما آشنا بوده اند و به نوعی شاهد محسوب می شوند را بنویسید.

اگر مدت کوتاهی قبل از وقوع جرم در مکانی غذا خورده اید یا جایی مثل سینما یا فروشگاه رفته اید را یادداشت کنید.

اگر احساس می کنید به شما داروی مخدر بی هوشی خواب آور یا الکل و مانند این ها داده اند از پزشک بخواهید حتما از شما آزمایش خون یا ادرار بگیرد.

صوت تصویر متن از جمله پیامک ایمیل اینستاگرام و….. دلایل و مستندات شما محسوب می شود.

پس همه ی آنها را با دقت و حساسیت جمع آوری و در چند نسخه کپی و نگه دای کنید

در صورت تمایل می توانید در مراجعه به کلانتری از افسر ارشد تقاضا کنید که تحقیقات مقدماتی پرونده ی شما توسر مامور زن و با حفظ محرمانگی صورت بپذیرد.

بهترین وکیل پرونده ای تجاوز چه کسی است؟

در نهایت اگر قربانی تجاوز هستید و می خواهید با یک وکیل مجرب پرونده ی خود را پیگیری کنید با موسسه مهر پارسیان تماس بگیرید

وکیل پیگیری تجاوز به عنف در ایران

مشاوره حقوقی تجاوز به عنف

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاوره حقوقی تجاوز به عنف

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (16 امتیاز)
قانون مصاحبه و استخدام کارمند

4 دیدگاه

      • سلام

        اثبات تجاوز جنسی رویه سختی دارد و از نظر قانونی، کمبودهای زیادی در پیگیری پرونده‌های تجاوز به عنف وجود دارد

        دکتر مهری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وقتی یک خانم مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد، برای شکایت از فرد متجاوز باید به دادگاه کیفری شماره یک مراجعه کند چراکه دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم، دادگاه کیفری شماره یک است و این جرائم به صورت مستقیم در دادگاه مطرح می‌شوند

        وی ادامه داد: این مسئله به صورت کامل با سیاست بزه‌پوشی اسلام هماهنگی دارد چراکه لزومی ندارد بزه‌دیده و متهم در دادسرا که محیط شلوغ‌تری نسبت به این دادگاه دارد، حضور داشته باشند و این مسئله را برای بازپرس و افراد مختلف بازگو کنند

        برزگر در رابطه با نحوه اثبات ادعای بزه‌دیده، مطرح کرد: اثبات تجاوز مسئله‌ای است که به حدود مربوط می‌شود بنابراین بسیار کار سختی است حتی برخی از فقها پیشنهاد دادند زنای به عنف را جزء حدود درنظر نگیریم. در قانون کشور ما، تنها زمانی به اثبات تجاوز و صدور حکم می‌رسیم که با توجه ادله موجود، مسئله تجاوز برای قاضی اثبات شود و این کار بسیار سخت است

        این عضو کانون وکلای مرکز در پاسخ با این مسئله که در قانون کیفری جمهوری اسلامی، قانونگذار برای اثبات این ادعا حضور چهار شاهد را لازم دانسته است، شرح داد: برای اثبات مسئله تجاوز به عنف، شهادت چهار نفر ضروری نیست و اگر قاضی به این علم برسد که تجاوز صورت گرفته، می‌تواند حکم را صادر کند

        وی با بیان اینکه نظر پزشکی قانونی یکی از نظریات کارشناسی است که در صدور حکم به قاضی کمک می‌کند، اظهار کرد: اگر آثاری از متجاوز باقیمانده باشد با نمونه برداری و آزمایش DNA می‌توان تشخیص داد که این آثار منتسب به فرد متهم است یا خیر اما در صورتی که آثاری وجود نداشته باشد پزشکی قانونی تنها با تأیید این مسئله که به فرد بزه‌دیده، تجاوزی صورت گرفته می‌تواند، همراه با ادله دیگر در رأی قاضی تأثیرگذار باشد. در واقع اگر در دادگاه کیفری، مسئله تجاوز اثبات شود، حکم متجاوز اعدام خواهد بود.

        مهری در پاسخ به این سوال که اگر فردی در هنگام برقراری رابطه جنسی در حالت عادی نبوده و با این شرایط تمایل به برقراری رابطه داشته، در قانون کیفری ایران می‌توان آن را تجاوز نامید؟ گفت: در قانون مجازات اسلامی برای این مسئله، پاسخ دقیقی وجود ندارد. به صورت کامل در قانون، برای فرد تحت تأثیر داروی روانگردان یا مشروبات الکلی که جرمی مرتکب شود، مقرراتی درنظر گرفته شده اما در مورد حقوق فرد بزه‌دیده جواب دقیقی نداریم و در هیچ ماده قانونی به صورت کامل و صریح به این مسئله اشاره نشده‌است.

        این فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته جزا و جرم‌شناسی خاطرنشان کرد: از آنجایی که رضایت آدمی که تحت شرایط غیرنرمال است، نمی تواند اعتبار داشته باشد، باز هم تجاوز به عنف محسوب می‌شود البته این مسئله به اجباری یا اختیاری بودن مصرف مواد هم وابسته است. یکی از مشکلات قانونی در مسئله تجاوز به عنف این است که امکان سقط جنینی که حاصل تجاوز است، وجود ندارد و قانون این اجازه را به بزه‌دیده نمی‌دهد در صورتی که تکلیف آن بچه مشخص نیست و به موجب ماده ۸۸۴ قانون مدنی از پدر(متجاوز) ارث نخواهد برد.

        این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه در قانون، هیچ راهکار حمایتی برای بزه‌دیده درنظر گرفته نشده‌است، اظهار کرد: لازم است جلسات مشاوره برای فرد بزه‌دیده برگزار و شرایط به صورتی مهیا شود که در دادگاه، دیداری با فرد متجاوز نداشته باش

        موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *