امروز با بررسی موضوع مشاوره حقوقی اقلیت های مذهبی در خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی مهر پارسیان هستیم.

احوال شخصیه وازدواج و طلاق، درهمه جوامع امری مقدس محسوب می‌شود. افرادی که به یکی از ادیان فرستاده شده از سوی خدای بزرگ، که دارای کتاب آسمانی هستند، ایمان دارند، همواره برای تولد فرزند، ازدواج و طلاق وامور مربوط به ارثیه ووصیت، از تعالیم دین خود، بهره می برند. دین مقدس اسلام، به عنوان آخرین دین صاحب کتاب مقدس، برپیامبر اسلام نازل شده وتمامی ادیان ومذاهب الهی ماقبل خود راتایید وابرام نموده است. قانون مدنی ایران، به تبعیت ازفقه شیعه، مسائل مربوط به ازدواج و طلاق را ازمنابعی چون قرآن، احادیث، سنت پیامبر وفقه شیعه، استخراج نموده است.

در این میان، طرفداران وپیروان ادیانی چون مسیحیت، زرتشتی وکلیمی را ازاقلیت های مذهبی صاحب اختیار درعمل به سنن و آداب و رسوم و همچنین ازدواج و طلاق براساس آیین خود درایران معرفی نموده است و حقوقی برای اقلیت های مذهبی مجاز، درنظر گرفته است که به آنها خواهیم پرداخت.

نکات مهم مشاوره حقوقی اقلیت های مذهبی

  • اقلیت مذهبی به چه معناست وتکالیف وحقوق اقلیت های مذهبی درایران چگونه است؟
  • آیا پی ازانقلاب اسلامی ایران اقلیت های مذهبی مانند بهاییت، درایران، به رسمیت شناخته شده بودند؟
  • تکلیف بهاییان پس ازانقلاب شکوهمنداسلامی ایران چه شد؟ چه ادیانی درایران به رسمیت شناخته شده اند؟
  • ازدواج و طلاق اقلیت های دینی درایران درکجا ثبت می‌شود؟ آیا برای طلاق توافقی اقلیت های دینی هم باید به دادگاه خانواده مراجعه نمایند؟
  • دادگاه صالح برای دعاوی خانوادگی اقلیت های مذهبی کدام دادگاه است؟
  • براساس چه قانونی مابین اقلیت های مذهبی ایران رای صادر می‌شود؟

ملاحظه می فرمایید که سوالات حقوقی درباره حقوق اقلیت های مذهبی درایران بسیار گسترده است وسعی شده تادر این گفتارمختصری ازاحوال شخصیه اقلیت های مذهبی رسمی درایران، قوانین ازدواج و طلاق اقلیت های مذهبی رسمی درایران، توسط یکی از برترین موسسه های حقوقی کشور وزبده ترین وکیل پایه یک دادگستری درایران، توضیحاتی ارائه شود.

حقوق اقلیت های کلیمی ، زرتشتی ، مسیحی و ارامنه در قانون ایران

با توجه به افزایش روابط بین کشور ها و آسان و سریع شدن نقل وانتقال های بین‌المللی، میتوان ادعا نمود که دیگر نمی‌توان کشوری را یافت که تمامی سکنه ی آن از نظر دین ، تابعیت ، نژاد ، زبان و حتی رنگ پوست و امثال آنها یکسان باشند. در تمامی کشور ها اصولا زبان و دین غالبی وجود دارد که به عنوان دین و زبان رسمی آن کشور و یا ایالت تعیین شده اند و اکثریت مردم آن دارای همان دین و زبان می باشند.

در این میان اقلیت هایی هم وجود دارند که از حیث موارد مذکور متفاوت می باشند و برای جلوگیری از تضییع حقوق این اقلیت ها در قوانین کشورها تدابیر و تمهیداتی پیش بینی شده است تا تمامی مردم از حقوق و تکالیف مشابه برخوردار شوند و حق و حقوقی از کسی ضایع نشود تا افراد بشر بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته و از امنیت لازمه برخوردار شوند.

اشخاص و حکومت ها دارای رابطه ای متقابل می باشند با این توصیف، همانگونه که افراد، تحت حکومت آنها قرار دارند ، حکومت  ها نیز مکلف هستند در کنار تامین امنیت و حمایت از اشخاص ، حقوق آنها را محترم شمارند.

قانون اساسی و اقلیت های دینی

حسب اصل 13 از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، دین زرتشتی و مسیحی و کلیمی به رسمیت شناخته شده اند و افرادی که متدین به این ادیان هستند در انجام امور و مراسم دینی خود آزاد می باشند و از نظر احوال شخصیه (از قبیل اهلیت ، ازدواج ، طلاق ، ارث ، ابوت ، بنوت و غیره)  و تعلیمات دینی خود می‌توانند مطابق کیش و آیین خود رفتار نمایند.

در اصل 67 از قانون اساسی نیز در مورد سوگند یاد کردن نمایندگان اقلیت های دینی در ابتدای انتخاب و در نخستین جلسه ای که در مجلس تشکیل می‌شود اشاره میدارد که نماینده های اقلیت های دینی با ذکر کردن کتاب آسمانی خودشان ، سوگند یاد کنند .

موضوع رعایت حقوق اقلیت ها و عدم تبعیض از جمله مباحث بحث برانگیز و مورد توجه در سطح بین‌المللی می‌باشد و حتی طبق قانون اساسی کشورمان هم دولت و هم مسلمانان مکلف هستند نسبت به افرادی که مسلمان نیستند با اخلاق شایسته و با عدالت برخورد نمایند و حقوق آنان را بعنوان یک انسان محترم بشمارند ؛ البته این در رابطه با اشخاصی اعمال می‌شود که  علیه اسلام و کشور عمل و توطئه نکرده باشند.

یکسان بودن حقوق تمامی ایرانی ها و عدم تبعیض

در جای دیگر ، در نص اصل نوزدهم و بیستم نیز اینگونه بیان شده : تمامی افراد ایرانی از حقوق یکسانی برخوردارند فارغ از اینکه از چه رنگ و زبان و نژاد و امثال آن هستند و تمامی افراد زن و مرد به صورت یکسان تحت حمایت دولت می باشند و از تمامی حق و حقوق انسانی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی مطابق با موازین اسلامی بهره مند می شوند .

اقلیت‌های مذهبی ( حنفی ، شافعی ، حنبلی  ، مالکی ، و زیدی)  از احترام کامل برخوردار می باشند و پیروان این ادیان در انجام امور و مراسم دینی ، طبق آیین خودشان آزاد هستند  و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی راجع به آن در دادگاه‌ها رسمیت خواهند داشت و در هر منطقه‌ای که پیروان هر یک از این مذاهب در اکثریت باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها حسب آن مذهب خواهد بود، با در نظر داشتن و رعایت احترام به دیگر مذاهب .

محترم شمردن هویت اقلیت های دینی

 اصل دوازدهم قانون اساسی ، دین اسلام و مذهب جعفری دوازده امامی را به عنوان دین و مذهب رسمی اعلام می‌کند و ذکر میکند که این دین تا ابد قابل تبدیل نمی‌باشد. با توجه به این که دین و مذهب رسمی در این قانون تعیین شده ، مذاهب دیگر اسلامی نظیر حنفی و حنبلی و شافعی زیدی و مالکی کاملا محترم شمرده شده اند و در اصل بعدی (اصل سیزدهم ) دیگر اقلیت های رسمی کشور نیز معرفی شده اند و اینگونه بیان می دارد که ادیان زرتشتی، مسیحی(که شامل ارامنه هم می‌شود) وکلیمی، در حدود قانون ، در انجام دادن مراسم دینی خویش آزاد هستند و در رابطه با احوال شخصیه و تعلیمات دینی ، حسب آیین  خویش عمل می نمایند.

حقوق درنظر گرفته شده برای ادیان دینی در ایران

الف : انجام مراسم دینی به صورت آزادانه

در اصل سیزدهم قانون اساسی به آزادی انجام مراسم دینی اشاره شده و در عمل نیز رهروان این ادیان با دارا بودن کلیسا و کتیبه و آتشکده های متعدد ، مراسم و آئین خود را آزادانه انجام می دهند .

ب : تشکیل دادن انجمن توسط اقلیت های دینی

حسب اصل بیست و ششم قانون اساسی اقلیت ها این حق را دارند که در حدود مقررات، انجمن و جمعیت تشکیل دهند .

ج : عمل در احوال شخصیه حسب مقررات مذهبی

احوال شخصیه به امور ازدواج ، طلاق ، وصیت و ارث گفته می‌شود که در این موارد اقلیت ها ی دینی حسب مقررات راجع به مذهب خویش عمل می‌کنند و حتی در مواردی که دعوا و مشکلی در دادگاه‌های ایران مطرح شود ، قاضی دادگاه ، حسب قواعد مسلم مذهب آنان به موضوع رسیدگی خواهد کرد .

تبصره ذیل ماده 4 قانون حمایت خانواده، مصوب 1391 صراحتا اشعار می دارد که براساس اصول مترقی قانون اساسی و قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه و همچنین قانون رسیدگی به دعاوی مطروحه راجع به احوال شخصیه و تعلیمات دینی زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دادگاه‌های خانواده ایران وطبق تعالیم وقوانین دین ومذهب خودشان رسیدگی خواهد شد.

اجرای تصمیم مراجع دینی عالی مسیحیان، کلیمیان وزرتشتیان در دادگاه‌های خانواده

پس ازتصمیم‌گیری مرجع عالی دینی اقلیت های مذهبی حسب مورد در ازدواج، طلاق، و سایر امور حسبی واحوال شخصیه، ذینفع یاهریک اززوجین، می‌تواند باارائه دادخواست تنفیذ واجرای تصمیم صادرشده ازسوی مفتی اعظم، یاکشیش حسب مورد، تنفیذ واجرای حکم را ازدادگاه خانواده، درخواست نماید. دادگاه خانواده در این گونه موارد بدون رعایت تشریفات دادرسی و خارج ازنوبت، نسبت به اجرای تصمیم مرجع عالی دینی اقلیت های مذهبی، اقدام خواهد نمود.

قانون حاکم برحقوق اقلیت های دینی درفرض های مختلف

  • قانون حاکم درمسائل ازدواج و طلاق اقلیت های دینی، قانونی است که عادات وقواعد مذهب شوهر پیرو آن است.
  • درمسائل مربوط به ارث ووصیت اقلیت های دینی درایران، قانون مذهبی که متوفی پیرو آن بوده است حاکم است.
  • درمسائل مربوط به فرزند خواندگی اقلیت های دینی درایران، قانون مذهبی که پدرخوانده ومادرخوانده پیرو آن هستند قابلیت اجرایی دارد.

کلیه دادگاه‌های خانواده مکلف به رعایت قانون مذهب مذکور هستند و در صورت عدم آگاهی از قوانین وعادات متداوله، ازبالاترین مرجع دینی آن مذهب حسب مورد استعلام به عمل خواهد آمد.

د : حق دارا بودن نماینده مجلس

حسب اصل شصت و چهارم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران زرتشتی ها و کلیمی ها ، هر کدام یک نماینده و مسیحی ها و آشوری ها و کلدانی ها (در مجموع یک نماینده ) و مسیحیان ارمنی شما و جنوب هر کدام دارای یک نفر نماینده در مجلس جهت حمایت از حقوقشان در صدور مصو بات و قوانین می باشند .

مدارک لازم جهت طرح دعوی طلاق توافقی اقلیت های دینی

براساس قانون، اقلیت های دینی شناخته شده درایران، ابتدا نسبت به اخذ نظریه عالی ترین مقام دینی خود، به انجام توافقات وثبت طلاق اقدام نموده وپس ازآن بامراجعه به دادگاه خانواده،تنفیذ واجرای حکم صادر شده را طی داخواستی تقدیم دادگاه خانواده می نمایند که به شرحی که گذشت نیازمند رعایت تشریفات مخصوص نیست. لازم به ذکر است درهمه این مراحل می‌توانید ازخدمات وکیل پایه یک دادگستری نیز استفاده فرمایید. مدارک زیر برای طرح دعوی مورد نیازاست:

  • شناسنامه وکارت ملی زوجین
  • سند ازدواج
  • نظریه مرجع دینی
  • دادخواست

مشاوره حقوقی اقلیت های مذهبی

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت ومهرپارسیان، با توجه به تسلط وکلای این مجموعه برحقوق اقلیت های مذهبی و همچنین آشنایی باروال انجام امور در دادگاه‌های خانواده سراسر ایران، در رابطه با اینکه اقلیت های دینی چه حقوق و وظایفی در موارد خاص دارند مسائل و مشکلات عدیده ای برای پیروان این اقلیت ها مطرح می‌شود، آماده خدمات رسانی به پیروان سایر ادیان ومذاهب به رسمیت شناخته شده درایران، می‌باشد.

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها 15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88799562
  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09121281014
  • 09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

  • 09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *