محاسبه نفقه و طرح دادخواست آن


 

امروز با موضوع محاسبه نفقه و چگونگی طرح دادخواست آن با شما همراه هستیم.

نفقه نشات گرفته از شرع اسلام است و  در عقد نکاح نفقه عبارت است از تأمین هزینه زندگی زن که شامل خانه، اثاثیه منزل، غذا، لباس، دارو و درمان از زمان عقد دائم که برعهده زوج می باشد.

متعاقباً نفقه در قانون مدنی اینگونه تعریف شده است : نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت از قبیل مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

میزان نفقه چگونه محاسبه می‌شود؟

رویه قضایی محاکم در تعیین میزان نفقه این است که، بر مبنای شئونات خانوادگی زن،میزان تحصیلات ، محل سکونت، و … عرف و عادت ساکنان هر منطقه و وضع مالی مرد، می باشد.

در صورت عدم توافق زوجین در میزان نفقه، دادگاه به تعیین میزان آن اقدام می نماید.

آیا صیغه موقت در شناسنامه ثبت می‌شود؟

شرایط پرداخت نفقه چگونه تعیین شود؟

پس از وقوع عقد ازدواج و شروع زندگی زناشویی،شوهر مکلف به پرداخت نفقه است. البته زن در صورتی استحقاق دریافت نفقه را دارد که از همسر خود تمکین نماید.

تمکین به معنای اطاعت زن از شوهر در ادای روابط جنسی معمول (زناشویی) حسن معاشرت و سکونت در منزل شوهر است.

به زنی که از همسرش در مفهوم خاص و عام اطاعت ننماید  ناشزه گویند.

طبق ماده ماده ۱۱۰۸ اگر زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

ترک منزل از ناحیه زن چه عقوبتی در بر خواهد داشت؟

مرد وظیفه دارد که در حد توانش خانه‌ای مستقل و متناسب با شئونات زن فراهم نماید. حال اگر این منزل از جنبه شئونات اجتماعی مطابق حال زن باشد ولی به سر بردن در آن منزل موجب شود که احتمال ضرر و زیان شرافتی یا بدنی (آزار و اذیت) زن برود، خروج وی از منزل نشوز  محسوب نمی‎گردد و نفقه تا زمان برطرف شدن مشکل به وی تعلق خواهد گرفت.

چه ضمانت اجرایی برای  عدم پرداخت نفقه در نظر گرفته شده است؟

زنی که همسرش از پرداخت نفقه به وی خودداری می‌کند، هم می‌تواند شکایت کیفری کند و هم می تواند دادخواست حقوقی ارایه نماید.

شکایت کیفری نفقه تحت چه شرایطی امکان پذیر است؟

در  صورتی که مرد با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌نماید.

نفقه در دوران عقد

دادخواست حقوقی مطالبه نفقه چگونه تنظیم می‌شود؟

چنانچه زنی بخواهد نفقه ایام گذشته خود را طلب کند، این امر تنها با ارایه دادخواست حقوقی میسر است، لذا زن می‌تواند از طریق دادخواست

زوجه پس از خرید دو نسخه دادخواست، می بایست خود را در آنها قید کند. و چون دعوای نفقه مالی است به میزان مبلغ مورد مطالبه تمبر الصاق و آن را به دادگاه خانواده تقدیم نماید.

وی می تواند در دادخواست خود هزینه دادرسی را نیز مطالبه کند.

در صورت عدم توانایی مرد به پرداخت نفقه و یا اینکه به هیچ طریق نتوان مرد را مجبور به پرداخت نفقه گردد زن می تواند دادخواست طلاق تنظیم نماید.

عجز از پرداخت هزینه دادرسی چه عواقبی را برای زن در پی خواهد داشت؟

اگر زنی توان هزینه تمبر دادرسی را نداشت، می‌تواند ضمن دادخواست مطالبه نفقه، دادخواست اعسار (دادخواست ناتوانی از پرداخت نفقه) را ارایه دهد و شهود خود را معرفی نماید که در صورت اثبات، از پرداخت هزینه دادرسی معرفی می‌گردد.

وضعیت نفقه زن در زمانی که وی تمکین را منوط به پرداخت مهریه نموده است به چه شکل خواهد بود؟

به زنی که بعد از عقد، شروع به زندگی زناشویی و رفتن به خانه شوهر را منوط به پرداخت مهریه نماید، نفقه تعلق می گیرد و مرد مکلف است نفقه وی را بپردازد.

وفق قانون مدنی زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهریه اش عندالمطالبه  باشد امتناع او از برقراری روابط زناشویی باعث از بین رفتن حق نفقه او نخواهد بود.

نمونه دادخواست ملاقات فرزند

نحوه پرداخت نفقه پس از طلاق به چه نحو است؟

در برخی از انواع طلاق (رجعی) در زمان عده (سه ماه و ۱۰ روز پس از ثبت طلاق)، مرد باید به همسرش نفقه بپردازد و اگر طلاق به لحاظ عدم تمکین و عدم اطاعت زوجه صادر شده باشد، نفقه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد. در طلاق بائن و در فسخ نکاح  نیز نفقه‌ای به زن پرداخت نمی شود.

طبق قانون مدنی نفقه زن مطلقه رجعیه در زمان عده برعهده شوهر است مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد.

لیکن اگر عده از جهت فسخ نکاح یا طلاق بائن باشد، زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت.

وکیل نفقه ایران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری در تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *