طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

 

سوال: آیا زنی که مورد ضرب و شتم از طرف شوهرش قرار می گیرد می‌تواند با اثبات عسر و حرج، دادخواست طلاق به دادگاه خانواد بدهد؟ آیا فحاشی و توهین و استفاده از لفظ حرامزاده و اثبات در دادگاه می‌تواند از مصادیق عسر و حرج زوجه باشد؟

پاسخ: در مواردی که زنی از سوی همسرش مورد ضرب و جرح و فحاشی مداوم قرار می گیرد و زن از این موضوع در دادسرا شکایت کرده و موجب صدور رای محکومیت قطعی شوهر شده باشد، امکان اثبات عسر و حرج زن و قائل شدن به حق طلاق وی وجود دارد.

کتک زدن و فحاشی به زن، طبق نظر محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده در ایران و سرپرست گروه وکلای مهر، جرم بوده و مستوجب محکومیت کیفری زوج می‌باشد. اما با تشکیل یک پرونده و یا یکبار فحاشی بنا به نظر عرف عسر و حرج ثابت نمی‌شود و شرط ایجاد حق درخواست طلاق برای زن، استمرار این حرکت از سوی مرد است.

زن و شوهر می‌توانند به علت خراش ایجاد شده در روی بدن خود از دیگری شکایت کرده و ایجاد جراحت توسط همسر خود را اثبات کنند.

با ارجاع پرونده ضرب و جرح عمدی به پزشکی قانونی، نوع و دلیل آن کاملا مشخص می‌شود و تعقیب و محکومیت کیفری را به دنبال دارد.

در راستای بیان حقوق بانوان و نیز حمایت‌های همه جانبه‌ی قانونگذار از آنان باید بیان داشت ضرب و جرح عمدی از سوی مرد، به حکم قانون از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌شود. لذا زنان به استناد رای قطعی کیفری، می‌توانند برای درخواست طلاق اقدام کنند.

لایحه اعاده دادرسی طلاق

جهت مشاوره تکمیلی درباره مصادیق عسر و حرج زن با ایجاد حق طلاق برای وی، با مشاورین موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *