صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده


در این نوشتار به بررسی صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده

یکی از مواردی که در موضوع تداخل صلاحیت شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده مطرح می‌ باشد، بحث تداخل در وظایف ایجاد صلح و سازش است. بر اساس ماده 19 قانون حمایت خانواده مراکز مشاوره خانواده، ضمن ارائه خدمات مشاوره ای به زوجین، خواسته های دادگاه را در مهلت مقرر اجراء نموده، و سعی در ایجاد سازش می‌ کنند. مراکز فوق در صورت حصول سازش به تنظیم سازش نامه مبادرت و در غیر این صورت، نظر کارشناسی خود در مورد علل و دلایل عدم سازش را بطور مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می‌ کنند. دادگاه با ملاحظه نظریه کارشناسی مراکز مشاوره خانواده به تشخیص خود، مبادرت به صدور رای می‌ کند.

سوال اینجاست، که آیا با وجود مواد فصل دوم در خصوص مراکز مشاوره و دلیل ایجاد آن مبنی بر ایجاد صلح و سازش به نحو قانونگذاری خاص، باز هم شورای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانواده را (بر اساس ماده ۱1 قانون جدید شوراهای حل اختلاف در سال 1394 که بیان می دارد در کلیه اختلافات و دعاوی خانوادگی و سایر دعاوی مدنی و جرائم قابل گذشت، مرجع قضائی رسیدگی‏ کننده می‏تواند با توجه به کیفیت دعوی یا اختلاف و امکان حل و فصل آن از طریق صلح و سازش، فقط یک‌ بار برای مدت حداکثر سه ‌ماه موضوع را به شورا ارجاع نماید)، دارد یا خیر؟

ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید

گروه وکلای خانواده مهر تهران با همکاری برترین وکیل خانواده در تهران، موارد قانونی صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده را مورد بررسی دقیق قرار داده است که نتیجه آن در وب سایت رسمی گروه وکلای خانواده مهر تهران قابل مطالعه است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مستندات قانونی عدم صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده‌ های خانواده

لازم به ذکر است که در بخش مربوط به حذف موارد مغایر در ماده 58، به نسخ قانون مربوط به شوراهای حل اختلاف حاکم در سال 1387 و صلاحیت مربوط به آن در دعاوی خانواده، اشاره نشده است.

تبصره 2 ماده‌ 21 لایحه حمایت خانواده مقرر می داشت: «کلیه‌‌ اختلافات‌ و منازعات‌ قابل‌ طرح‌ در شوراهای‌ حل‌ اختلاف‌ می باشد به‌ استثناء حکم‌ طلاق،‌ که‌ باید به‌ دادگاه‌ ارجاع‌ شود.» اما این امر در متن نهایی قانون سال 1391 حذف گردید که شاید خود، تائیدی دیگر مبنی بر عدم صلاحیت شوراها در ورود به دعاوی خانواده بوده و رویه عملی تا تصویب قانون جدید شوراها در سال 1394 نیز موید عدم صلاحیت شوراهای حل اختلاف بود که با توجه به سکوت قانون شوراهای حل اختلاف سال 1387 و با توجه به وحدت ملاک ماده 27 قانون آئین دادرسی مدنی، در صورتی که شورای حل اختلاف خود را صالح به رسیدگی نمی دانست باید با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به دادگاه خانواده صالح ارسال می نمود.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در عدم صلاحیت شورای حل اختلاف

 اداره حقوقی قوه قضائیه نیز در نظریه شماره 2882/7 مورخ 16/5/1389 نسبت به عدم صلاحیت ذاتی شورای حل اختلاف در رسیدگی ماهوی به دعاوی خانوادگی بدین ترتیب تصریح نمود: «با توجه به بندهای 3 و 4 و 6 ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود، به دادگاه های موضوع اصل 21 قانون اساسی (دادگاه های خانواده) رسیدگی به دعاوی نفقه، مهریه و استرداد جهیزیه در صلاحیت اختصاصی دادگاه خانواده است و شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به این امور را ندارد.

مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف ویژه خانواده

در مورد مهریه غیرمنقول و تاثیر آن در صلاحیت و هزینه دادرسی می‌ باشد. وفق ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف سال 94 دعاوی راجع به مهریه غیرمنقول گرچه به قیمت منطقه ای یا با ارزش معاملاتی محاسبه می‌ گردد و ممکن است در نصاب مقرر صلاحیت شورا باشد اما موضوعا از صلاحیت شوراها خارج و کلا در صلاحیت ذاتی دادگاه خانواده قرار دارد. در خصوص هزینه دادرسی آن لازم به ذکر است که طبق بخشنامه یک نواخت سازی هزینه‌ های دادرسی در سال 1394 هزینه دادرسی در دعاوی مالی غیرمنقول و خلع ید از اعیان غیرمنقول، موضوع قسمت اخیر بند ۱۲ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، ارزش خواسته مطابق ارزش معاملاتی املاک در منطقه، تقویم و بر اساس آن هزینه دادرسی اخذ شود. لذا لازم است به منظور محاسبه دقیق و قانونی هزینه دادرسی در دعاوی مورد نظر، از طریق مسئولان ثبت اسناد و املاک که عضو کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ (اصلاحی سال 1394) می باشند، آخرین مصوبه کمیسیون اخذ شود و محاسبات بر اساس آن انجام گردد. مهمترین تغییری که به موجب بخشنامه «یکنواخت سازی در اخذ هزینه دادرسی» در خصوص هزینه‌ های دادرسی به عمل آمده را شاید بتوان تعیین فرمول جدید هزینه دادرسی دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول دانست. ارتباط این مبحث به این مقال مهریه غیرمنقول است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

عدم صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده از منظری دیگر

یکی از نکاتی که در تداخل صلاحیت دادگاه خانواده با شورای حل اختلاف مطرح است اینکه تفکیکی که در ماده 9 قانون شوراها صورت گرفت و برخی دعاوی خانواده را در صلاحیت شوراها قرار داد در بحث تعیین جلسات دادرسی تاثیرگذار بود. توضیح این که به استناد ماده ۱۰ قانون حمایت خانواده سال 1391 در دعاوی مشمول صلاحیت دادگاه های خانواده، امکان تاخیر جلسه دادرسی تا دو بار وجود دارد.

مجازات ازدواج با زنی که در عده است

باید توجه داشت که امکان تاخیر جلسه دادرسی به درخواست یکی از طرفین دعوا، آن هم برای دو بار با وجود اوقات دادرسی طولانی، در پرونده‌ های خانواده توجیه منطقی ندارد. ماده 99 قانون آئین دادرسی مدنی سال 1379 در این رابطه مقرر می دارد: «دادگاه میتواند جلسه دادرسی را به درخواست و رضایت اصحاب دعوا فقط برای یکبار به تاخیر بیندازد.» با وجود ماده 10 قانون حمایت خانواده سال 1391 هر یک از اصحاب دعوی میتواند به تنهایی دو بار جلسه دادگاه را به تاخیر بیندازد که این امر خود موجب اطاله دادرسی خواهد بود. این در حالی است که در دعاوی مشمول صلاحیت دادگاه های عمومی یا خانواده، تاخیر یا تجدید وقت دادرسی بدون جهت قانونی و بدون ذکر آن به استناد بند 4 ماده 15 قانون نظارت بر نحوه رفتار قضات سال 1390 از موجبات محکومیت به یکی از مجازات های انتظامی درجه چهار تا هفت است. 

تداخل صلاحیت جهت ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ های خانواده

تداخل صلاحیت برای ایجاد صلح و سازش میان زوجین، بین نهادهای خانواده از جمله؛ داوری و مراکز مشاوره خانواده با شوراهای حل اختلاف از دیگر موارد تداخل صلاحیت ها تلقی می‌ گردد. وفق ماده 27 قانون حمایت خانواده سال 1391 نیز در کلیه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند. بر اساس ماده ۱۴ آئین نامه قانون حمایت خانواده سال 1393 داوران موظف اند با تشکیل جلسه یا جلسات متعدد با حضور زوجین و در صورت امتناع بدون حضور زوجین یا یکی از آنان در جهت رفع اختلاف و اصلاح ذات‌ البین تلاش کنند و نتیجه را در مهلت مقرر به دادگاه اعلام نماید. نهاد داوری در تشکیلات دادگاه خانواده به نظر نهادی موازی و در تداخل با صلاحیت شوراها در بحث ایجاد صلح و سازش می‌ باشد. علاوه بر داوری نهاد موجود دیگر در قانون حمایت خانواده در بحث تداخل صلاحیت صلح و سازش با شوراهای حل اختلاف مراکز مشاوره خانواده می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل خوب خانواده در تهران

به کارگیری برترین وکلای خانواده ایران در موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و همکاری نزدیک با گروه وکلای مهر تهران، فرصتی جهت بربررسی دقیق پرونده‌ های خانواده و تشخیص مرجع صالح جهت طرح پرونده‌ های خانواده به دست داده است. جهت دریافت مشاوره آنلاین با برترین وکیل حقوقی و کیفری تهران و همچنین وکیل خانواده در تهران با گروه وکلای مهر تهران تماس بگیرید.

وکیل خانواده در ستارخان

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *