شکایت فریب در ازدواج

وکیل خانواده خیابان باهنر

وکیل خانواده خیابان باهنر


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع شکایت فریب در ازدواج پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

شکایت فریب در ازدواج

حقوق کیفری خانواده، بنا به مصالح خانواده، کمی محدود و محصور در قانون حمایت خانواده، بیان شده است. تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج، از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات حقوق کیفری خانواده و قابل طرح و پیگیری در دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌ باشد. مصادیق فریب در ازدواج، که از نظر مجازات، در حقوق کیفری خانواده، در زمره سنگین ترین جرم خانوادگی قرار دارد، شش ماه تا دو سال حبس می‌ باشد و همچنین در صورت صدور حکم قطعی کیفری، زوجه یا زوج، میتواند با استناد به آن، صدور حکم فسخ نکاح را از دادگاه خانواده بخواهد.

اما توجه به این نکته ضروری است که بدون قصد فریب و یا اینکه دروغ گفته شده، موثر در تصمیم‌ گیری طرف مقابل و موافقت با ازدواج نباشد، تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج صورت نگرفته است.

شکایت فریب در ازدواج، در صورتی قابلیت استماع دارد که طرفی که مدعی فریب خوردن است، از موضوع اطلاع نداشته و یا موضوع به صورت وارونه به وی منتقل شده است.

قوانین طلاق در اتریش

شکایت فریب در ازدواج، نیاز به مستندات و منضماتی دارد که در ادامه این مقاله که به همت وکیل پایه یک دادگستری و با نظارت و مشاوره گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تهیه شده است خواهد آمد.

مفهوم فریب در ازدواج

تدلیس به معنی وارونه جلوه دادن واقعیت و عدم بیان تمامی واقعیت ها و اظهارات خلاف واقع است. تدلیس در معاملات و فریب طرف مقابل به نحوی که عالمانه و از روی عمد، باعث فریب و گمراهی وی شویم، اختیار فسخ معامله را به طرف مقابل می دهد. اما تدلیس در ازدواج، با توجه به نقش مهم خانواده در جامعه و آسیبی که فریب در ازدواج به اساس زندگی زناشویی وارد می آورد، دارای ضمانت اجرای کیفری می‌ باشد.

قانون مجازات اسلامی، از جمله جرایم ضد حقوق و تکالیف خانواده را تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج برشمرده است و مجازات شش ماه تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته است.

اگر یکی از زوجین، هنگام خواستگاری و عقد ازدواج، طرف مقابل را به تحصیلات عالی، شغل و موقعیت خاص اجتماعی، عدم ازدواج تاکنون و مجرد بودن، یا هر موضوع دیگری که خلاف واقع است، فریب دهد و عمد وعلم بر اینکه در حال فریب طرف مقابل است، داشته باشد و همچنین عقد ازدواج بر مبنای این فریب شکل گرفته باشد، با رعایت همه این قیود، فریب در ازدواج و یا تدلیس در ازدواج، محقق شده است و طرفی که فریب خورده است، حق طرح شکایت فریب در ازدواج، در دادسرای محل وقوع عقد نکاح را دارد. پس شرایط تحقق جرم فریب در ازدواج عبارتند از:

  1. وارونه جلوه دادن واقعیت و یا اظهارات خلاف واقع موثر در خواستگاری و پذیرش زوجیت.
  2. علم و عمد بیان کننده مسائل غیر واقعی جهت فریب در ازدواج.
  3. شکل گیری عقد بر مبنای فریب انجام شده.
شکایت فریب در ازدواج

آثار حقوقی محکومیت یکی از زوجین به جرم فریب در ازدواج

شاکی یا محکوم له پرونده فریب در ازدواج، در صورت اخذ حکم قطعی محکومیت طرف مقابل مبنی بر فریب در ازدواج، میتواند از دادگاه خانواده، تقاضای فسخ ازدواج و محکومیت طرف مقابل به پرداخت کلیه خسارات و هزینه ها را از باب تسبیب دارد.

اگر تدلیس در ازدواج از طرف زوجه انجام شده باشد، مهریه به وی تعلق نمی‌ گیرد و مکلف به جبران خسارات وارده در صورت طرح دعوا توسط زوج، می‌ باشد.

مهلت طرح شکایت فریب در ازدواج

استفاده از حق شکایت فریب در ازدواج، از زمان اطلاع متقاضی، مبنی بر تدلیس در ازدواج، معمولا فوری است. در عرف فوریت کوتاه ترین زمان ممکن در طرح شکایت فریب در ازدواج و یا درخواست فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج می‌ باشد.

مرجع صالح جهت طرح شکایت فریب در ازدواج

جهت طرح شکایت کیفری فریب در ازدواج، دادسرای محل وقوع جرم که در اینگونه موارد، دادسرای محل وقوع عقد نکاح می‌ باشد، صالح به رسیدگی است. طرح دادخواست حقوقی فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج نیز در دادگاه خانواده محل اقامت خوانده، امکان پذیر است.

مدارک لازم و نحوه اثبات فریب در ازدواج

شکایت فریب در ازدواج، میتواند به استناد محتویات عقدنامه باشد. به عنوان مثال: در عقدنامه ممکن است شغل زوج، پزشک درج شده باشد و بعدا مشخص شود که زوج پزشک نبوده و عقد ازدواج بر این اساس شکل گرفته باشد، یا وصف باکره بودن برای زوجه قید شده باشد ولی زوجه قبلا ازدواج کرده باشد. راه دیگر اثبات تدلیس در ازدواج، شهادت شهود عقد می‌ باشد و یا اینکه افراد حاضر در جلسه خواستگاری که توافقات انجام شده است.

گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

راه بعدی اقرار مشتکی عنه یا خوانده می‌ باشد. برای طرح شکایت فریب در ازدواج و یا دادخواست حقوقی فسخ نکاح جهت تدلیس در ازدواج، مدارک زیر لازم است:

  • شناسنامه و کارت ملی.
  • سند ازدواج یا رونوشت سند ازدواج از دفتر ازدواج.
  • استشهادیه شهود.
  • فیلم عقد یا خواستگاری در صورت وجود.
  • وکالتنامه وکیل.

وقوع جرم فریب در ازدواج فقط از سوی زوجین قابل تحقق است. خانواده طرفین یا دوستان و اقوامی که هنگام خواستگاری یا عقد، دروغی نسبت داده باند و حتی عقد بر مبنای آن واقع شده باشد، از شمول فریب  در ازدواج خارج است و امکان طرح شکایت فریب در ازدواج و یا فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج، خارج است.

وکیل متخصص خانواده

جهت طرح هرگونه شکایت کیفری و یا تقدیم دادخواست حقوقی، علم و اطلاع اجمالی از موضوع، و قوانین مرتبط و همچنین انطباق عمل با قانون، لازم است. موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان، امکان مشاوره حقوقی خانواده با وکیل پایه یک دادگستری را برای هم وطنان فراهم نموده است. گروه وکلای مهر، با بیش از ده سال سابقه خدمات حقوقی و مشاوره ای به عزیزان هم وطن، و همچنین قبول وکالت در دعاوی خانواده، یکی از برترین موسسه های حقوقی در زمینه دعاوی خانواده و قبول مشاوره و وکالت شکایت فریب در ازدواج و طرح دعوای تدلیس در ازدواج به دلیل تدلیس در ازدواج را دارد.

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهرپارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

وکیل خانواده شهرک غرب

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *