شکایت از خشونت و آزار جنسی توسط شوهر


امروز با موضوع شکایت از خشونت و آزار جنسی توسط شوهر با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

واقعیت این است که درصد بالایی از خشونت های خانوادگی از سوی مردان صورت می‌گیرد. خشونت خانوادگی دایره وسیعی از خشونت ها را دربر می‌گیرد:

خشونت های جسمانی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و بالاخره خشونت جنسی. برخی از اشکال خشونت جنسی از سوی مردان علیه زنان ادامه زندگی مشترک را برای زن غیر ممکن می‌سازد.

در یک برداشت کلی می توان آزار جنسی زن توسط شوهر را یکی از مصادیق سوء معاشرت دانست.البته بعضی از موارد آزار جنسی توسط شوهر می‌تواند از جمله مصادیق نشوز زوج نیز محسوب شود که موجب پیگرد قانونی می‌باشد و در صورت اثبات در محکمه مستوجب تعزیر و مجازات خواهد بود.

بر این اساس قانون از زوجه در قبال آزار جنسی زوج حمایت می‌کند و حسب مورد زوج را به مجازات های مقرر در قانون محکوم خواهد کرد؛ ولی اگر شوهر به آزار جنسی به اشکال و گونه‌های مختلف ادامه دهد به نحوی که ادامه زندگی را برای همسرش با اختلال جدی و خطر مواجه کند در این صورت ماده 1130 ق.م. (اصلاحی 8/10/61) مقرر می‌دارد:

در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیّت موجب عُسر و حرج است، می‌تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج، شوهر را اجبار به طلاق نماید و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع، طلاق داده می شود.

نکات مهم شکایت از خشونت و آزار جنسی توسط شوهر

  • آیا می‌توان به علت اجبار به رابطه جنسی نامتعارف از شوهر طلاق گرفت؟
  • آیا مرد الزامی به انجام روابط زناشویی با زوجه خود دارد؟
  • آیا به علت وقوع حاملگی اجباری می‌توان دستور دادگاه را برای سقط جنین گرفت؟

آیا الزام قانونی برای حضور شوهر در منزل مشترک و انجام تکالیف زناشویی وجود دارد ؟

اصولاً حضور مرد در خانه و در کنار همسر و فرزندان در تأمین امنیت روانی، روحی و جسمی اعضای خانواده لازم و ضروری است و این موضوع در مورد زن خانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر عدم حضور مرد در منزل و ترک خانه و همسر بدون تردید موجب آزار و اذیت زن می‌شود و در نتیجه مرد مکلف به حضور در منزل بر اساس برنامه زمان بندی شخصی است که از آن به «حق قَسم» تعبیر می‌شود.

ترک رابطه زناشویی چه آثاری برای مرد در پی خواهد داشت؟

یکی دیگر از آزارهای جنسی ترک مواقعه و همبستری از سوی مرد می‌باشد. در برخی از پرونده های ارجاعی به دادگاه های خانواده این مورد مشاهده شده است که مرد به خاطر آزار و اذیت زن از همبستری با او خودداری می کند و از این راه نسبت به او آزار و اذیت روا می دارد. به همین خاطر شرع ترک مواقعه و همبستری بیش از 4 ماه را جایز نمی‌داند. البته این موضوع در صورتی است که ترک مواقعه به اذن همسر نباشد یا موجب ضرری برای زوج یا زوجه در مواقعه نباشد.

آیا اجبار به برقراری رابطه جنسی در ایام عادت ماهیانه آزار جنسی محسوب می‌شود؟

خداوند متعال مردان را از نزدیکی با زنان در دوران قاعدگی منع می‌کند و می فرماید: «هو اذیً» یعنی آمیزش در این دوران باعث اذیت و آزار بانوان و موجب صدمه رسانی به آنان است. این موضوع در فقه اسلامی مورد توجه قرار گرفته و ضمن تحریم آن برای مرتکب، کفّاره در نظر گرفته است ولی در قانون موضوعه اشاره ای به آن نشده است.

آیا زنی که دچار بیماری و یا اختلال جنسی است می‌توان ملزم به تمکین نمود؟

اگر زنی مبتلا به بیماری یا اختلالات جنسی باشد، وظیفه جنسی در برابر همسرش ندارد و در این موقع باید توسط پزشک، مورد معالجه قرار گیرد و عدم تمکین او «نشوز» تلقی نخواهد شد؛ زیرا بیماری مذکوراز موانع محسوب می‌شود و با وجود مانع، امتناع از وظایف زوجیت، نشوز محسوب نخواهد شد. مفهوم مخالف ماده 1108 ق.م. نیز مبیّن این معناست که:

در صورت وجود مانع مشروع، زن می تواند از وظایف زوجیّت خودداری کند و مستحق نفقه نیز خواهد بود». بر این اساس در این مواقع شوهر حق اجبار زن به مواقعه را ندارد و در صورت اجبار، این عمل نوعی خشونت و آزار جنسی محسوب می شود؛ زیرا موجب ضرر به زن می شود.

اجبار همسر به تن فروشی که نوعی خشونت جنسی است دارای چه آثار کیفری‌ای برای مرد است؟

واسطه گری و دلّالی فحشا به طور کلی یکی از انواع خشونت و آزار جنسی علیه زنان می‌باشد. در بعضی از موارد مشاهده شده است که مردی، همسرش را اجبار به فحشا کرده است که در این صورت می توان این عمل را از جمله مصادیق خشونت جنسی شوهر بر علیه زن دانست.که این مورد تحت عناوین مجرمانه خاص قابل پیگیرد قانونی است و زن می‌تواند دادخواست طلاق را بدین واسطه به محاکم تقدیم نماید.

آیا توقع غیر متعارف شوهر(در روابط جنسی) از زن می‌تواند از مصادیق عسر و حرج باشد؟

اگر چه در قانون چیزی به عنوان رابطه جنسی نامتعارف وجود ندارد تا آن را جرم دانست، با این حال در صورتی که مردی به اجبار از راه غیر عادی با همسرش نزدیکی می‌کند. در مراجع قانونی آن را آزار و اذیت تلقی کرده و از موارد عُسر و حرج دانسته و برای اثبات آن در صورت عدم اقرار زوج، امکان بررسی و اثبات آن از طریق پزشکی قانونی وجود دارد.برای اثبات این موضوع بنظر حداقل چندین بار گزارش پزشکی قانونی پس از شکایت و یاطرح دادخواست طلاق به استناد عسر و حرج نیاز است.

آیا مرد می‌تواند زن خویش را به حاملگی اجباری ملزم نماید؟

 در جریان حاملگی از یک سو بارداری، زحمت، مشکلات و خطرات احتمالی گریبانگیر مادر است و از سوی دیگر از نظر پزشکی تأیید شده است که آمادگی جسمی و روحی زن برای بارداری نقش اساسی در تکوین صحیح روح و جسم جنین و نوزاد دارد؛

مضافاً اینکه عدم آمادگی جسمی و روحی زن، خطراتی را برای مادر و جنین پدید خواهد آورد. بر این اساس اگر از نظر پزشکی احتمال خطر و ضرر برای زن باشد.

بر اساس قاعده «عُسر و حرج» و «لاضرر» شوهر نمی‌تواند همسرش را به باردار شدن اجبار نماید و در صورت اجبار، زن می تواند به دادگاه مراجعه نماید و با بررسی های عملی و نظرات پزشکان قانونی مسأله خطر و ضرر بارداری در نزد حاکم شرع و قاضی اثبات خواهد شد.

ولی اگر زن در شرایط طبیعی و بارداری برای او خطر و ضرری را در پی نداشته باشد؛ در این صورت خودداری زن از باردار شدن موجه به نظر نمی رسد. از آنجا که یکی از اهداف نکاح توالد و تناسل است، در صورت بروز این مشکل، شوهرمی تواند به دادگاه مراجعه نماید و بر اساس قانون، زن ملزم به بارداری خواهد بود.

وکیل شکایت از خشونت و آزار جنسی توسط شوهر

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث خشونت علیه زنان و جرایم جنسی و عسر و حرج یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

موسسه حقوقی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
راه رهایی از حبس مهریه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *