سلب حضانت از مادر در رابطه نامشروع


 

امروز با موضوع سلب حضانت از مادر در رابطه نامشروع با شما هستیم.

 نکات مهم در موضوع سلب حضانت از مادر در رابطه نامشروع

آیا حکم دادگاه کیفری مبنی بر رابطه نامشروع زوجه می‌تواند مثبت عدم صلاحیت اخلاقی زوجه و سلب حضانت باشد؟
آیا می‌توان در قبال بذل مهریه حضانت فرزند را واگذار نمود؟
جستجوی دفتر وکالت حضانت در تهران چگونه است؟
چگونه می‌توان عدم صلاحیت اخلاقی یکی از والدین را در حضانت فرزند احراز نمود؟

گروه وکلای خانواده تهران، با همراهی برترین وکیل حضانت در تهران، با بررسی نمونه رای دادگاه ها درباره حضانت فرزند، به سوالات شما درباره موارد سلب حضانت فرزند پاسخ می دهد.

رای عدم سلب حضانت مادر در رابطه نامشروع

درباره دعوی آقای ط فرزند ط. با وکالت خانم م.ر.، ه.ع. به‌ خواسته صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند دختر 5 ساله به نام الف. دادگاه با ملاحظه محتویات پرونده ضمن احراز رابطه زوجیت اصحاب دعوی حسب دلالت مندرجات سند نکاحیه پیوست پرونده، نظر به اینکه خواهان دلیل عدم صلاحیت زوجه را حکم قطعی کیفری مبنی بر رابطه نامشروع استناد نموده است، لیکن چنین حکمی نمی‌تواند عدم صلاحیت اخلاقی زوجه را به گونه‌ای که اشتهار به فساد اخلاقی وی را ثابت نماید، مؤثر باشد.

حقوق قانونی زن در ازدواج موقت

و از طرفی با توجه به اینکه فرزند مشترک دختر می‌باشد مصلحت و غبطه طفل اقتضا می‌کند نزد مادر زندگی کند، لذا با توجه به مراتب فوق، دادگاه دعوی خواهان را غیر ثابت تشخیص و مستندا به مواد 1168و1169 و بند 2 ماده 1173و1175 قانون مدنی حکم بر بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید.

رای صادره حضوری ظرف 20روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 281 دادگاه عمومی خانواده ‌تهران

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای ح.ک. با وکالت آقای پ.ب. از دادنامه 9101100 مورخ 20/8/91 شعبه محترم 281 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه تجدیدنظرخواه به طرفیت خانم س.م. به‌ خواسته سلب حضانت فرزند (دختر) پنج ساله به نام الف. که در پرونده کلاسه 910765 حکم به رد دعوی به‌شرح دادنامه تصدیر گردیده، وارد نمی‌باشد.

زیرا رأی بر اساس قواعد جاری و تشریفات ساری اصدار یافته و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز استناد آن صحیح است و تجدیدنظرخواه دلیلی که موجبات نقض یا بی‌اعتباری دادنامه را فراهم نماید، ارائه ننموده است.

بنا به مراتب دادگاه در استناد به قسمت اخیر ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 21/1/1379 در امور مدنی، ضمن رد اعتراض معترض، دادنامه مورد اعتراض را عینا ‌تایید می‌نماید. رای دادگاه به موجب ماده 365 همین قانون قطعی است.

 رای عدم امکان تهاتر حضانت فرزند با بذل مهریه

تاریخ رای نهایی: 20دی 93 شماره رای نهایی: 9309970222401796

درباره دادخواست آقای ع.ی. فرزند ع. با وکالت آقای ر. به طرفیت ف.الف. فرزند ع. با وکالت آقای د. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش جهت طلاق با عنایت به جامع اوراق و محتویات پرونده و احراز رابطه زوجیت دائم بین طرفین برابر سند رسمی نکاحیه شماره 14277 دفتر رسمی ازدواج شماره … ورامین و با التفات به اظهارات خواهان مبنی بر عدم امکان تداوم زندگی مشترک به لحاظ شدت و تنش اختلافات حاصله و اینکه خوانده به لحاظ بذل حقوق قانونی با طلاق مخالفت نموده داوران نیز توفیقی در سازش زوجین نداشته اند.

حقوق زن در قانون مدنی ایران

توجهاً به اصرار زوج به متارکه و حاکمیت قاعده الطلاق بید من اخذ بالساق دادگاه به استناد مواد 1133 قانون مدنی و 26 و 29 قانون حمایت خانواده گواهی عدم امکان سازش بین زوجین صادر و اعلام می نماید زوج می‌تواند پس از قطعیت به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق مراجع و نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام نماید.

دلایل دادگاه بدوی در عدم صحت اسقاط حق حضانت

زوجه برابر سند اقرار نامه شماره 36913 دفتر اسناد رسمی … ورامین مهریه مافی القباله و سایر حقوق خویش را بذل نموده و صرفنظر از ایراد وارده در مورد نحوه تنظیم اقرارنامه لیکن با توجه به بذل مهریه و سایر حقوق متعلقه و اینکه عمل زوجه در قالب ابراء از اسباب سقوط تعهدات به شمار می‌رود و با این وصف ادعای رجوع از بذل یا ادعای انصراف زوجه از طلاق و به تبع آن بازگشت حقوق به زوجه فاقد وجاهت قانونی است.

زوجه حضانت فرزند مشترک را واگذار کرده فلذا حضانت آن با پدرش است و زوجه حق ملاقات هر هفته به مدت 24 ساعت دارد جهیزیه در تحویل زوجه است ارائه گواهی پزشکی ذی صلاح در مورد وجود جنین اعلام برای ثبت طلاق الزامی است.

رأی صادره حضوری است ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر دادگاه می‌باشد.

رئیس شعبه 4 حقوقی دادگاه عمومی حقوقی ورامین

 رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.الف. به طرفیت آقای ع.ی. نسبت به دادنامه شماره 133 مورخه 24/2/1393 شعبه محترم چهارم دادگاه عمومی حقوقی ورامین در پرونده کلاسه 647 مبنی بر صدور حکم طلاق به درخواست زوج با توجه به مجموع محتویات پرونده و امعان نظر در اوراق و مندرجات آن، مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی و لوایح دفاعیه طرفین، مدلول دادنامه تجدیدنظرخواسته بنا به دلایل زیر تصمیم گیری خواهد شد.

نمونه لایحه شکایت ترک انفاق

اول: رای صادر شده دادگاه بدوی بر اساس دادنامه شماره 403 مورخ 29/9/1392 صادر شده از شعبه 26 دیوان عالی کشور در مورد طلاق پس از فرجام خواهی رأی اعتراض شده شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به شماره 833 مورخ 27/5/1392 مورد تأیید قرار گرفته و سپس قطعیت یافته است لذا این دادگاه نسبت به موضوع مذکور فارغ از رسیدگی است.

دلیل دوم در نقض رای

دوم: رأی اعتراض شده شماره 831 مورخ 27/5/1392 شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران در قسمت تعیین تکلیف مهریه مورد نقض شعبه 26 دیوان عالی کشور مطابق رأی سابق الصدور قرا گرفته و پس از ارجاع به این شعبه دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته است.

با توجه به محتویات پرونده بر اساس سند مورد استناد زوج به شماره 36913 که مورخ 28/12/1391 در دفترخانه شماره … ورامین زوجه تعداد 670 عدد سکه بهار آزادی خود را در قبال واگذاری حضانت فرزند مشترک به زوج بذل نموده است دارای ایراد بوده و چنین قراردادی مخدوش است زیرا مقولاتی مانند حضانت و ولایت تکلیف برای والدین است و اگر هم در قانون حق و تکلیف ذکر شده است حق تحت الشعاع تکلیف والدین است.

نتیجه گیری دادگاه در عدم امکان سلب حق حضانت

لذا والدین نمی‌توانند تکلیف خود را موضوع قرارداد فی مابین قرار داده و آن را جابجا نمایند و به عبارت دیگر قرارداد در مواردی که در مقابل مقررات آمره باشد باطل است از طرف دیگر مطابق سند فوق الذکر بذل و بخشش 670 قطعه سکه بهار آزادی بر اساس ماده 806 قانون مدنی منجز نبوده و معلق به شرطی است که تحقق شرط وجاهت شرعی و قانونی ندارد.

نمونه نظریه داوری پرونده طلاق

لذا این دادگاه با عنایت به مراتب فوق بذل موضوع سند رسمی فوق الذکر را مخدوش دانسته و با استناد به مواد 358 و 368 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی صادر شده را در قسمت مذکور نقض نموده و حکم به رد آن صادر و اعلام می‌کند و لذا مهریه مذکور کماکان پرونده زوج باقی است، این رأی ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور خواهد بود.

رئیس شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشار دادگاه

بهترین وکیل حضانت در تهران

جهت مشاوره حقوقی آنلاین با بهترین وکیل حضانت در تهران با موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید و ضمن برخورداری از مشاوره حقوقی، از خدمات وکیل پایه یک دادگستری برخوردار شوید.

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
021-88795408
021-88796143
09121281014
09120067665
تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
09120067669

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *