سقوط ولایت بر فرزند


در این نوشتار به بررسی موارد سقوط ولایت بر فرزند پرداخته ایم.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

سقوط ولایت بر فرزند

اهلیت تعریف شده برای اشخاص از زمان تولد آن ها به صورت تمتع و استیفا برای آن ها قرار گرفته است. اهلیت تمتع در ابتدا مربوط به دارا شدن حق و تکلیف در امور مالی و غیرمالی و اهلیت استیفاء، از زمان بلوغ مربوط به اجرای حق و تکلیف امور غیرمالی و از زمان رسیدن به رشد، در مورد اجرای حق و تکلیف امور مالی می‌ باشد.

از زمان تولد شخص تا رسیدن به سن رشد و دارا شدن اهلیت وی، قانونگذار به منظور حمایت از حقوق قانونی وی، اقدام به تعیین قیم و سرپرستی که عهده دار اداره‌ حقوق او باشد، می‌ کند تا بتواند با رعایت مصلحت و غبطه‌ او به عنوان امینی مشفق، به هدف قانون برای حمایت از این اشخاص، جامه‌ عمل بپوشاند. به همین دلیل قانونگذار از این امین که بطور قهری تعیین می‌ شود و با تولد شخص، بر وی تحمیل می‌ گردد، به عنوان ولی خاص یاد می‌ کند. ولی خاص با توجه به اینکه به عنوان یک ولی قهری برای طفل منصوب می‌ شود، از زمان تولد تا سن رشد و کبر، بر طفل ولایت دارد. در قانون ولایت ولی خاص بر طفل به عنوان ولایت پدر یا جد پدری بر فرزند محسوب می‌ گردد.

لایحه اعاده دادرسی طلاق

ولایت جد پدری و پدر بر فرزند، به صورت نامحدود تعریف و تعیین نشده و در مواردی تحت شرایط خاص این ولایت از جد پدری و پدر سلب و ساقط می‌ گردد. سقوط ولایت بر فرزند دارای آثار حقوقی مختص به خود می‌ باشد و با توجه به همین آثاری که از زمان سقوط ولایت بر فرزند، حادث می‌ شود، شخص میتواند اقداماتی را در جهت انجام و استیفای امور مالی یا بعضا غیرمالی خود انجام دهد.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر می‌ گردد، به سقوط ولایت بر فرزند، موارد سقوط ولایت بر فرزند و آثار سقوط ولایت بر فرزند و همچنین موارد زوال سقوط ولایت بر فرزند، پرداخته می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ولایت بر فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مفهوم ولایت بر فرزند

ولایت در لغت به معنی سرپرستی و از ریشه‌ ولی می‌ باشد و به عنوان یک نهاد حقوقی مهم نسبت به امور سرپرستی بر صغار و محجورین محسوب می‌ گردد. ولایت در قانون با توجه به ماهیت و ویژگی قهری بودن آن، قائم به شخص می‌ باشد که از بدو تولد به جد پدری و پدر فرزند اختصاص داده می‌ شود. بنابراین جد پدری و پدر با توجه به اینکه ولایت بر فرزند دارند، این نهاد قابل تفویض و جایگزینی به هیچ شخص دیگر نمی‌ باشد و جد پدری و پدر فقط صالح می باشند. ولایت جد پدر و پدر بر فرزند، تا زمان رسیدن سن رشد و کبر فرزند ادامه دارد.

مشاوره حقوقی تلفنی خانواده

ولایت جد پدر و پدر با توجه به قانون، شامل نگهداری و مراقبت کامل از محجور است که حق هرگونه تصرف و اقدام و اداره در امور مالی و غیرمالی محجور را داراست و میتواند بطور مطلق در این زمینه تصمیم‌ گیری نماید. ولایت پدر و جد پدری در مورد فرزند، با توجه به جنسیت فرزند محجور متفاوت خواهد بود. در ولایت پدر و جد پدری بر فرزند، تا سن هیجده سالگی خواهد بود و قبل از آن هم ولایت بر فرزند پسر وجود خواهد داشت، مگر اینکه فرزند قبل از سن کبر و رشد، محجور شده باشد و بعد از رسیدن به سن کبر هم حجر فرزند ادامه داشته باشد، ولایت پدر و جد پدری به قوه‌ خود باقی خواهد ماند. اگر حکم رشد فرزند تا قبل از سن قانونی (18 سال) اثبات شده باشد و باز هم در سایر موارد غیرمالی مانند: اجازه‌ خروج از کشور اجازه‌ پدر یا جد پدری هم لازم است. از طرفی ولایت پدر یا جد پدری بر فرزند مونث، تا زمانی است که دختر ازدواج نکرده باشد، ولو اینکه سن دختر بیش از سن قانونی باشد.

موارد سقوط ولایت بر فرزند

در قانون با توجه به قهری بودن ولایت پدر یا جد پدری بر فرزند و همچنین به جهت اینکه تا زمان خاصی تعیین شده است، ولی تحت شرایطی سقوط ولایت پدر و جد پدری بر فرزند در قانون پذیرفته شده است که بسته به فرزند و وضعیت پدر و جد پدری، حادث می‌ شود و از طرفی دیگر هم باید اشاره کرد که چون ولایت پدر و جد پدری در عرض و همزمان با هم می‌ باشد، لذا، در صورت سقوط ولایت یکی، ولایت بر فرزند بطور کامل ساقط نمی‌ شود و ولایت با دیگری خواهد بود و سقوط ولایت بر فرزند، در صورتی که جد پدری و پدر ولایت آن ها هر دو ساقط شوند، ولایت ساقط خواهد شد.

طلاق اتباع ایرانی در سوئد

جهات حدوث سقوط ولایت بر فرزند به شرح ذیل است:

در صورت فوت پدر و جد پدری: با توجه به اینکه ولایت پدر و جد پدری، مختص شخصیت آن ها قائم به وجود آن ها می‌ باشد، در صورتی که هر دوی آن ها فوت نمایند، از موارد سقوط ولایت بر فرزند خواهد بود، ولی به دلیل اینکه پدر و جد پدری، همزمان و در عرض یکدیگر بر فرزند ولایت دارند، در صورت فوت دیگری، سقوط ولایت بر فرزند هم مطرح نمی‌ گردد؛ چرا که طرف دیگر ولایت خواهد داشت.

در صورت حجر پدر و جد پدری: با توجه به مصادیق متعدد حجر، هر نوع حجر، اعم از جنون و یا سفه، موجب سقوط ولایت بر فرزند می‌ شود؛ بنابراین هرگاه پدر و جد پدری هر دو، محجور متصف به سفه شوند، ولایت آن ها ساقط می‌ شود، و با توجه به اینکه در انجام امور مالی خود عاجزند، حق دخالت و تصرف در امور مالی فرزند را هم ندارند ولی میتوانند در امور غیرمالی فرزند ولایت و تصرف داشته باشند. در صورت جنون پدر و جد پدری با هم، ولایت جد پدری و پدر هم ساقط می‌ شود.

در صورت عدم رعایت غبطه‌ صغیر توسط پدر و جد پدری و ایجاد ضرر به مولی علیه، به تقاضای اقارب و به درخواست رییس حوزه قضایی پس از اثبات، دادگاه شخص دیگری را به عنوان قیم برای نگهداری و اداره امور مالی وی تعیین می‌ کند.

در صورت کبر سن و یا بیماری پدر و جد پدری و امثال آن، قادر به اداره‌ی امور مالی مولی علیه نباشد و شخص دیگری هم تعیین ننماید (ند)، فردی به عنوان امین به پدر و جد پدری منضم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ولایت بر فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

غیبت و حبس جد پدر و پدر.

وکیل خانواده غرب تهران

رسیدن فرزند به سن کبر و رشد.

ازدواج دختر باکره و برقراری رابطه زناشویی.

زوال باکرگی دختر به موجب رابطه جنسی.

موارد زوال سقوط ولایت بر فرزند

در بعضی از موارد سقوط ولایت بر فرزند، ممکن است که سقوط به نحو موقت باشد و بعد از زوال مانع، که به موجب آن ولایت ساقط شده است، عامل سقوط ولایت بر فرزند، زائل شود:

– در صورتی که فوت فرضی پدر و جد پدری با زنده بودن آن ها از بین برود.

– در صورت زوال حجر پدر و جد پدری.

– در صورت بر طرف شدن بیماری پدر و جد پدری که قادر به اداره امور مالی مولی علیه نبوده.

– هرگاه پدر و جد پدری از حبس و غیبت خارج شوند.

وکیل تخصصی در امور خانواده

چنانچه در زمینه‌ مسائل مربوط به حضانت و ولایت فرزند و اختلافات و دعاوی ناشی از آن، و همچنین سقوط ولایت بر فرزند، متمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی از تیم وکلای تخصصی خانواده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در امر خانواده و ولایت و حضانت فرزند هستید، میتوانید برای تنظیم وقت و مشاوره تلفنی یا حضوری با موسسه تماس حاصل نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ولایت بر فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

وکیل ارث و وصیت زرتشتیان در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص موارد سقوط ولایت بر فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *