دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد زوج


امروز با موضوع دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد زوج همراه شما هستیم.

یکی از بندهای دوازده گانه عقدنامه، اشعار دارد که در صورت داشتن اعتیاد مضر زوج، زوجه می‌تواند  به وکالت از وی درخواست طلاق نماید.

اما آیا در صورت ترک اعتیاد توسط زوج باز هم امکان تقدیم دادخواست طلاق وجود دارد؟

دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد زوج تا چه زمانی امکان بررسی در دادگاه خانواده را دارد؟

چگونه می‌توانیم با بهترین وکیل خانواده جهت اطلاع از حقوق خود مشاوره نماییم؟

شرط ضمن‌العقد تحقق وکالت در طلاق برای زوجه، با اعتیاد زوج به مواد مخدر محقق و ترک اعتیاد موجب زایل شدن این شرط یا حق مکتسب نیست.

تاریخ رای نهایی: 1393/12/23 شماره رای نهایی: 9309970907500414

?مرجع صدور: شعبه 15 دیوانعالی کشور

✅رای دیوان درباره طلاق به دلیل اعتیاد زوج

فرجام‌خواهی آقای الف.ش. به طرفیت خانم م.ف. نسبت به دادنامه شماره 01004- 10/8/93 شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان قزوین که متضمن اصلاح و تأیید دادنامه شماره 00602- 5/3/92 شعبه اول دادگاه عمومی بخش محمدیه مشعر بر صدور حکم طلاق به لحاظ تحقق شروط ضمن‌العقد است موجه و در خور پذیرش نیست.

زیرا دادگاه با توجه به سوابق متعدد فرجام‌خواه در خصوص اعتیاد به مواد مخدر که شامل محکومیت کیفری و بستری در محل بازپروری بوده و این امر مورد تأیید او نیز قرار گرفته است، شرایط ضمن‌العقد را محقق دانسته است.

با فرض ترک اعتیاد اولاً:

شرط ضمن‌العقد با اعتیاد زوج به مواد مخدر به نفع فرجام‌خوانده محقق گردیده است و ترک اعتیاد موجب زایل شدن این شرط یا حق مکتسب نیست.

ثانیاً دلیلی از سوی فرجام‌خواه ارائه نشده تا مدلل نماید فرجام‌خوانده از حق خود منصرف شده است.

از نظر رعایت اصول دادرسی نیز ایرادی که اساس دادنامه را مواجه با ایراد بیّن نموده و دادرسی مجدد را موجب گردد ارائه نشده است.

از این‌رو و بنا به جهات مذکور و مستنداً به مواد 366 و 370 و 396 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن رد دعوی فرجام‌خواهی، دادنامه فرجام‌خواسته تأیید و ابرام می‌گردد.

?رئیس شعبه 15 دیوان‌عالی کشور- اعضای معاون

نمونه دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد زوج

ریاست محترم دادگاه خانواده ولنجک

با سلام و احترام

بر اساس اختیارات حاصل از وکالتنامه پیوست، به وکالت از سرکار خانم پ، تقاضای رسیدگی به شرح دادخواست با توضیحات ذیل را دارم.

اول: طبق سند عقدنامه رسمی که در تاریخ… دفتر رسمی طلاق شماره.. تهران صادر نموده، موکل همسر دائمی خوانده محترم می‌باشد.

در طول چهار سال زندگی مشترک، زوج اقدام به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در حد اعتیاد مضر نموده است.

دوم: در تاریخ…. یکسال بعد از ازدواج، زوج توسط دادسرای ارشاد تهران، به اتهام رابطه نامشروع و مصرف مشروبات الکلی، احضار و با صدور قرار وثیقه راهی زندان شد.

سوم: دو سال بعد از ازدواج، با توجه به مصرف مواد مخدر صنعتی از نوع مت آمفتامین یا شیشه، تعادل خود را از دست داده و در خیابان با شخص دیگری درگیر شد.

در این پرونده که در دادسرای ناحیه یک شمیران رسیدگی گردید، زوج صراحتا اقرار نمود که به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر، قادر به کنترل اعمال خود نبوده است.

چهارم: سال گذشته به دلیل مصرف مواد مخدر در مرکز بازپروری معتادان واقع در دزاشیب تهران بستری شده که سوابق همگی مستندات فوق پیوست دادخواست شده است.

با تقدیم دادخواست حاضر و مستندات پیوست، و نیز با بذل هزار سکه طلای تمام بهار آزادی، تقاضای صدور حکم به الزام زوج به حضور در یکی از دفاتر رسمی طلاق و مطلقه نموده موکل را دارم. منوط به نظر عالیست.

مشاوره حقوقی طلاق به دلیل اعتیاد زوج

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

 موسسه حقوقی مهر پارسیان هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل آنلاین طلاق به درخواست زوج

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل در فرمانیه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (17 امتیاز)
وکیل آنلاین

4 دیدگاه

  • سلام
    در چه صورتی طلاق با توجه به اینکه مرد سابق بر این اعتیاد داشته در دادگاه رای صادر میکنن؟
    شوهر من سه سال اعتیاد به هروئین داشت ولی دادگاه تجدیدنظر حکم طلاق رو نقض کرد.
    به نظرتون دیوان رای رو میشکونه؟

    • سلام و احترام

      صرف اقرار زوج به اعتیاد در گذشته، منجر به تحقق شرط و طلاق از جانب زوجه نیست. بلکه وجود اعتیاد مضر به زندگی خانوادگی شرط است.
      در اینخصوص رای قطعی دادگاه تجدیدنظر برای شما ارسال می شود.
      شماره دادنامه قطعی :
      9309972130501592
      تاریخ دادنامه قطعی :
      1393/09/19

      رأی دادگاه بدوی

      خواهان و.ن. فرزند ع. به طرفیت خوانده م.خ. فرزند ح. دادخواست به خواسته صدور حکم طلاق جهت اجرای صیغه طلاق تسلیم دادگاه نموده است و در قسمتی از اظهارات خود بیان داشته به موجب تصویر سند نکاحیه پیوستی، زوجه به عقد دائمی زوج درآمده است و بنا به دلایل اینکه زوج اعتیاد به مواد مخدر دارد، برای چهار سال اول زندگی اعتیاد داشته است، سوء رفتار دارد، فحاشی و توهین می کند، دست به زدن دارد؛ ادامه زندگی مشترک زوجین میسر نمی باشد. زوجه حاضر است 28 عدد سکه از مهر خود را در قبال طلاق بذل کند، الباقی مهر را در آینده مطالبه خواهد کرد. در مورد جهاز در آینده مطالبه خواهد کرد. در مورد نفقه معوقه ادعائی ندارد. اجرت المثل ایام زوجیت را در آینده مطالبه خواهد کرد و حضانت طفل مشترک به زوج واگذار می شود. نفقه فرزند بعهده زوج می باشد. حق ملاقات، هفته ای 48 ساعت آخر هفته، برای زوجه محفوظ باشد. زوجه حملی ندارد. زوج در مقام دفاع بیان می کند: قبلاً اعتیاد به مواد مخدر داشته ام، ترک کرده ام. فحاشی و توهین نکرده ام. همسرم شب ها دیر به خانه می آید و با تلفن همراه پیامک بازی می کند. کار خانه را انجام نمی دهد و قول و تعهد می دهم برای همسرم هر کاری که می خواهد، انجام بدهم. دادگاه با التفات به محتویات پرونده و رسیدگی به عمل آمده، ملاحظه اظهارات شاهدان طرفین دعوی که حکایت بروز اختلاف فیمابین زوجین، بخصوص شاهد تعرفه شده از سوی زوج که بیان کرده است: بارها اقدام به وساطت در رفع اختلاف زوجین کرده است و ملاحظه نظریه داوران تعیین شده و عدم توفیق در رفع اختلاف فی ما بین زوجین، خواسته خواهان را با دلایل ابرازی مقرون به صحت تلقی و مستنداً به ماده 1119 و 1129 و 1130 و 1133 و 1146 از قانون مدنی و ماده 24 و 25 و 26 و 27 و 28 و 29 و 31 و 32 و 33 از قانون حمایت خانواده مذکور، حکم طلاق را جهت اجرای صیغه طلاق خلع با رعایت سایر مقررات شرعی و قانونی در یکی از دفاتر رسمی طلاق را صادر و اعلام می نماید. ضمناً مدت اعتبار این گواهی ظرف شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی و یا انقضای مهلت فرجام خواهی می باشد و در صورت امتناع زوج در اجرای صیغه طلاق، سردفتر طلاق نمایندگی در اجرای طلاق خواهد داشت. این رأی حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود و ظرف بیست روز در موعد قانونی قابل فرجام خواهی در دیوانعالی کشور می باشد.
      رئیس شعبه 255 دادگاه عمومی خانواده تهران

      رأی دادگاه تجدیدنظر استان

      در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.خ. با وکالت آقای ر.ش. به طرفیت خانم و.ن. با وکالت آقای ح.خ. نسبت به دادنامه شماره 769 مورخه 18/05/93 صادره از شعبه 255 دادگاه خانواده تهران، که به موجب آن با تقاضای تجدیدنظرخوانده حکم طلاق خلع صادر شده است؛ با توجه به محتویات پرونده، بنظر دادگاه اعتراض وارد است. بدلیل اینکه زوجه چه در پرونده و چه در جلسه دادگاه مورخه 18/09/93 اعلام کرده است که از زندگی با زوج تنفر و کراهت شدید دارم و حاضر به ادامه زندگی نیستم و دلیل محکمه پسندی بر ادعای خود که علت این کراهت را توجیه نماید، ارائه نکرده. در رابطه با اعتیاد زوج نیز برابر اقرار خود زوجه در جلسه 18/09/93 سالها قبل مدتی از مواد استفاده کرد، ولی سالهای زیادی ترک کرده و دیگر استفاده نکرده و نمی کند. پس شرط ضمن عقد بنظر دادگاه محقق نشده، چون اعتیاد مضری در کار نیست. در رابطه با سوء رفتار زوج هم، دلیل و مدرکی ارائه نکرده است و از طرفی با وجود تنفر و کراهت شدید، حاضر به بذل حقوق مالی خود و توافق با زوج نشد و لذا دادگاه مستنداً به ماده 358 ق آ.د.م. ضمن نقض دادنامه مارالذکر، حکم به رد دعوی تجدیدنظرخوانده صادر و اعلام می نماید. رأی صادره پس از ابلاغ، بمدت 20 روز قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.
      🔹رئیس شعبه 60 دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشار دادگاه

  • سلام آقای مهری وقت شما بخیر، من می خوام به دلیل اعتیاد همسرم ازش طلاق بگیرم ولی نمی دونم برای طرح دادخواست طلاق چه مدارکی لازم است که به دادگاه ارایه بدم. میشه لطفا من رو راهنمایی کنید؟

    • “سلام خدمت شما، برای ثبت دادخواست طلاق اصل و یا تصویر مصدق شناسنامه و کارت ملی و اصل و یا تصویر مصدق سند ازدواج الزامی است. البته حسب اینکه تقاضای طلاق از طرف زوج بوده یا زوجه، ممکن است به مدارک دیگری از قبیل استشهادیه، حکم دادگاه در خصوص عدم پرداخت نفقه زوجه توسط زوج و یا سایر مدارک نیاز پیدا شود.
      _

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *