ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید

شرط ارث بردن زن از اموال شوهر، ازدواج دائم آن ها و زنده بودن زن در زمان فوت شوهر است. تحولات قانون ارث زن که از سال 1387 لازم الاجرا شد، در مقام برابری سهم ارث زن و مرد، امکان ارث بردن زن از همه اموال شوهر را فراهم نمود. تحول اولیه قانون مدنی در بحث سهم ارث زن در سال 1370 اجرایی شد.

زمانی که زن در صورت داشتن فرزند از همسر، علاوه بر به ارث بردن یک هشتم از اموال منقول از قیمت اموال غیرمنقول نیز ارث می برد. حال چالشی که در سوالات موکلین گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان مطرح می‌ شود این است که در صورتی که فوت شوهر قبل از اصلاح قانون ارث اتفاق افتاده باشد ولی تقسیم ترکه و اخذ گواهی انحصار وراثت بعد از قانون جدید انجام شده باشد، سهم ارث زوجه چگونه محاسبه می‌ شود؟

نمونه دادخواست تعدیل اقساط مهریه

دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی بهترین وکیل پرونده ارث و تقسیم ترکه در تهران با رویکرد تحلیلی و علمی در نوشتاری مختصر به بررسی ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید، ملاک تقسیم ارث بر اساس قانون جدید، سهم ارث زن بدون فرزند، سهم ارث زن دوم تا چهارم از شوهر متوفی، قانون جدید سهم الارث زن از شوهر پرداخته و در پایان با معرفی بهترین وکیل تقسیم ارث در تهران بحث را خاتمه خواهد داد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط ارث بردن زن و شوهر از هم

1- ازدواج دائم و ثبت رسمی

اولین شرطی که باید وجود داشته باشد تا زن و شوهر از یکدیگر ارث ببرند این است که عقد ازداج آن ها دائمی بوده و در دفاتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد. بنابراین اگر ازدواج دائمی در دفتر رسمی ازدواج ثبت نشده باشد، ابتدا باید با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست اثبات زوجیت مطرح شده و پس از صدور رای قطعی از دادگاه خانواده نسبت به مطالبه سهم الارث اقدام نمود.

2- زنده بودن در زمان فوت همسر

اگر زن یا شوهر قبل از فوت همسر از دنیا رفته باشد، دیگر ادعای ارث از سوی ورثه قابل استماع نمی‌ باشد. اما اگر زن یا شوهر در زمان فوت دیگری زنده باشند، سهم ارث آن ها محفوظ است، هر چند قبل از تقسیم ترکه فوت نمایند.

در این صورت وراث قانونی آن ها نمیتوانند سهم ارث خود را مطالبه نمایند.

چگونگی تقسیم ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید

بر اساس قانون جدید ارث، اگر زوج دارای فرزند یا نوه، چه از همسر فعلی یا همسران قبلی باشد، زن، یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم نیز از اموال غیرمنقول را به ارث می برد. اما اگر شوهر به هیچ عنوان فرزندی نداشته باشد، سهم ارث زن از اموال شوهر متوفی، یک چهارم به شرح فوق می‌ باشد.

وکیل خانواده در پاسداران

تقسیم ارث در تعدد زوجات

سهم ارث زن از اموال شوهر در مواردی که شوهر، چند زن عقدی دارد، هیچ تفاوتی با شکل های دیگر ندارد. در این حالت یک هشتم اموال در مواردی که شوهر فرزندی از هر کدام زنان داشته باشد و یک چهارم در مواردی که شوهر هیچ فرزند یا نوه ای ندارد به صورت مساوی بین زنان تقسیم می‌ شود.

اگر یکی از زنان دارای فرزندی از شوهر باشد نیز سهم ارث وی با دیگران هیچ تفاوتی ندارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چه زنانی مشمول قانون جدید ارث می شوند؟

اگر شوهری قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون جدید ارث زن، فوت کرده باشد ولی اموال وی تقسیم نشده باشد و ورثه تا بعد از اجرایی شدن این قانون هنوز گواهی انحصار وراثت دریافت نکرده باشند، آیا با قانون جدید ارث، سهم ارث زن مشخص می‌ شود؟

محمدرضا مهری متانکلائی بهترین وکیل تقسیم ارث و دعاوی ارث در تهران، در پاسخ به این سوال، اینگونه نظر داده است که هر چند اموال و ما ترک متوفی بعد از تاریخ قطعی شدن قانون جدید ارث تقسیم شده باشد، سهم ارث زن، مطابق قانون قدیم محاسبه می‌ شود و زن مطابق قانون جدید ارث، سهم می برد.

چرا که مفهوم ماده 3 قانون مدنی که به روشنی اثر قانون را نسبت به آینده می داند و موثر بودن قانون جدید در موارد قبلی را منوط به پیش بینی در قانون جدید دانسته است، نیاز به تصریح در قانون دارد.

وکیل ازدواج و طلاق ونکوور

بنابراین قانون جدید ارث، عطف به ماسبق نمی‌ شود.

سهم ارث زوجه بر اساس زمان فوت شوهر محاسبه و پرداخت می‌ شود. در نتیجه ارث بردن زوجه از قیمت اموال غیرمنقول شوهر در زمان فوت اجرایی شده و حق به وی تعلق گرفته است و عدم تقسیم ترکه و یا عدم دریافت گواهی انحصار وراثت تاثیری در موضوع ندارد.

تفاوت احکام ارث زن و شوهر در قانون جدید

قانون مدنی و قانون امور حسبی قوانینی هستند که در بحث ارث و تقسیم ترکه مورد استناد قرار می گیرند. بر اساس قانون مدنی که قانون جدید ارث زن از اموال شوهر نیز بخشی از آن است  تفاوت هایی در احکام ارث زن و شوهر وجود دارد که به آن می پردازیم.

شوهر در صورت نداشتن فرزند نصف اموال را به ارث می برد و زن یک چهارم، در مواردی که شوهر فرزندی دارد، زن از اموال وی یک هشتم می برد ولی شوهر از اموال زن که فرزند دارد یک چهارم به ارث می برد.
در صورتی که شوهر تنها وارث زن باشد، همه اموال زن را به ارث می برد، ولی اگر زن تنها وارث شوهر باشد فقط همان یک چهارم را به ارث می برد و مابقی در حاکمیت دولت قرار می گیرد.
شوهر از عین تمام اموال زن ارث می برد، ولی زن از عین بنا و درخت ارث نمی برد و تنها بهای آن ها  به زن می رسد.

با توجه به اینکه تفاوت سهم ارث زن و شوهر در قانون جدید و قدیم باید منطبق با قرآن باشد، امکان تغییر بیشتر از این در قوانین ارث وجود ندارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

راه های جبران نابرابری سهم ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید

اول: وصیت به نفع زن

شکایت فریب در ازدواج

هر شخصی میتواند ثلث اموال خود را در زمان حیات به نفع هر کسی وصیت نماید.

جهت جبران دشواری های تقسیم ترکه و ارث، میتوان ثلث اموال را به نفع زن وصیت نمود. با توجه به اینکه وصیت کردن یک سوم ماترک و دارایی نیاز به اجازه وراث ندارد، این موضوع قطعی و غیرقابل بازگشت است.

دوم: انتقال اموال به زن با حفظ حق انتفاع و صلح عمری

یک از نهادهای حقوقی که میتوان جهت بهبود زندگی و تامین بیشتر حقوق زنان از آن استفاده نمود، صلح عمری به نفع زن است.

به این معنی که میتوان با تقسیم دارایی های غیرمنقول و انتقال اسناد به نام فرزندان، حق انتفاع از این اموال را به صورت صلح عمری یا حق انتفاع، تا زمان فوت همسر، برای وی محفوظ نگاه داشت.

امتناع ورثه از پرداخت سهم ارث زن

در صورتی که ورثه متوفی از پرداخت قیمت اموال غیرمنقول به زن خودداری نمایند تکلیف چیست؟

این مشکل بیشتر در مواردی دیده می‌ شود که متوفی بیش از یک همسر دائمی دارد.

سهم ارث زن در قانون جدید و قدیم یک هشتم یا یک چهارم از عین اموال منقول مانند: وجه نقد، سکه، ماشین، موتور و اموالی از این دست می‌ باشد.

اما فقط بهای اموال غیرمنقول سهم ارث زن خواهد بود، حال اگر ورثه به هر دلیل امتناع از پرداخت سهم وی نمایند، میتوان با مراجعه به دادگاه درخواست فروش ماترک را نموده و سهم خود را استیفا نماید.

در غیر این صورت و عدم امکان فروش ماترک غیرمنقول، زن میتواند عین اموال غیرمنقول را با حکم دادگاه تملک نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل تقسیم ارث در تهران

تعیین سهم ارث زن از اموال شوهر در قانون جدید با کمی پیچیدگی حقوقی همراه است.

مشاوره ازدواج در کانادا

گروه وکلای مهر تخصصی ترین گروه حقوقی در ایران، جهت مشاوره چگونگی طرح دعوای تقسیم ارث، نحوه تنظیم دادخواست انحصار وراثت، چگونگی تنظیم تقسیم نامه ارث، مهر و موم ترکه، تقسیم ترکه و کلیه دعاوی مرتبط با سهم ارث زن از اموال شوهر، با در اختیار داشتن بهترین وکلای تقسیم ارث در ایران، آمادگی خود را اعلام می نماید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *