اثبات نسب در نکاح موقت


اثبات نسب در نکاح موقت

ثبت رسمی عقد در ازدواج موقت، در مواردی که ازدواج منجر به تولد فرزند شود، الزامی می‌باشد. در مواردی ممکن است زوج از ثبت رسمی ازدواج موقت خودداری کند و علیرغم تولد طفل، نسبت به دریافت شناسنامه اقدامی ننماید. بر اساس رای قطعی دادگاه تجدید نظر تهران، در این گونه موارد، ابتدا باید اثبات نسب در دادگاه خانواده به اثبات برسد و سپس از طریق دادگاه حقوقی، الزام اداره ثبت احوال را به صدور شناسنامه تقاضا نمود.

نمونه رای اثبات نسب در نکاح موقت، برای مطالعه بیشتر در ادامه خواهد آمد.

 

نمونه رای اثبات نسب در نکاح موقت

استماع دعوای الزام اداره ثبت احوال به صدور شناسنامه نوزاد متولد از نکاح موقت منوط به اثبات ‌نسب است.

 تاریخ رای‌نهایی: ۱۳۹۲/۸/۱۵  شماره رای نهایی: ٩٢٠٩٩٧٠٢٢٣٣٠١١١٢

رای بدوی

خواسته خواهان خانم س.ف. با وکالت آقای س.الف. و خانم م.م. به‌طرفیت خوانده اداره ثبت احوال عبارت است از: درخواست محکومیت خوانده به صدور شناسنامه جهت فرزند دختر موکل، وکیل خواهان در شرح خواسته مرقوم داشته است که موکل وی در تاریخ ۹۰/۳/۱۹ به مدت یکسال به عقد ‌موقت آقای الف.پ. فرزند ج. در آمده است و مدت عقد منقضی شده و حاصل این ازدواج تولد یک دختـر به نام رها می‌باشد، نظر به اینکه فرزند متولد شده فاقد شناسنامه می‌باشد، تقاضای صدور حکم محکومیت اداره خوانده به صدور شناسنامه به نام مادر طفل متولد شده را نموده است. اینـک دادگـاه با توجـه به محتویات پرونده و ملاحظه دفاعیات اداره خوانده طی لایحه ثبت شده تحت شماره ۱۳۹۸-۹۲/۵/۱۲ صرف‌نظر از اینکه مطابق بند یک ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده ثبت ازدواج موقت در صورت باردار شدن زوجه الزامی می‌باشد نظر به اینکه تقاضای صدور شناسنامه برای طفل متولد شده فرع بر اثبات نسب می‌باشد.

حق اشتغال زوجه

لذا دادگاه دعوی مطروحه را به کیفیت مطروحه صحیح ندانسته مستندا‌ به ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع آن ‌را صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۱۱۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران

 رای دادگاه تجدیدنظر

در‌خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.ف. با وکالت خانم م.م. و آقای س.الف. به ‌طرفیت الف. به‌شرح دادخواست تجدیدنظر نسبت به دادنامه شماره ۴۱۳ مورخ ۹۲/۵/۱۲ صادره در پرونده کلاسه شعبه ۱۱۱ دادگاه عمومی (حقوقی) تهران که متضمن صدور قرار عدم استماع دعوی خواهان به ‌خواسته صدور شناسنامـه جهـت دختر خواهـان می‌باشـد. با عنایـت به جمیع محتویات پرونده دادنامه بدوی مطابق با موازین قانونی و با رعایت اصول دادرسی صادر گردیده و اعتراض موجه و ایراد موثری که موجبات نقض و بی ‌اعتباری آن را فراهم آورد در این مرحله از دادرسی به‌ عمل نیامده و موضوع تجدیدنظرخواهی با هیچ ‌یک از جهات مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطابقت ندارد. لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی به استناد مقررات ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مارالذکر دادنامه تجدیدنظرخواسته را عینا تایید و استوار می‌نماید. رای صادره قطعی است.

رئیس شعبه ۳۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

دفتر وکیل اثبات نسب

جهت معرفی وکیل متخصص اثبات نسب و یا درخواست مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل اثبات نسب، با موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

دپارتمان تخصصی حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *