آیا صیغه موقت در شناسنامه ثبت می‌شود؟


امروز با پاسخ سوال آیا صیغه موقت در شناسنامه ثبت می‌شود؟ با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

در بسیاری از موارد مراجعین از کارشناسان ما درباره‌ی الزامات قانونی عقد موقت و حقوق افراد در این نوع عقد سوالات مختلفی می‌پرسند.

صیغه محرمیت یا عقد موقت در عرف قراری است که اغلب بین دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند و در اکثر مواقع به اصرار خانواده‌ها برای آشنایی بیشتر، گذاشته می‌شود.

صیغه محرمیت به اصطلاح «خوانده» می‌شود تا معاشرت دختر و پسر در مدت آشنایی از نظر شرعی، حلال باشد.

به عبارت دیگر عقد موقت نوعی ازدواج بر اساس قرارداد مدت دار است که با جاری شدن صیغه‌ی عقد بین زن و مرد ایجاد می‌شود.

در ازدواج موقت زن تنها حق مهریه را دارد و از حق نفقه، حق ارث محروم است اما اگر در ضمن عقد چنین شروطی داشته باشد و مرد نیز پذیرفته باشد، عمل به پرداخت و انجام آن برد مرد واجب خواهد بود، ثبت ازدواج موقت امری اختیاری است و معمولا تنها در موارد خاص و و وجود اجبار ثبت می شود.

سوالات مهم در موضوع آیا صیغه موقت در شناسنامه ثبت می‌شود؟

1) در چه مواردی می‌توان مرد را الزام به ثبت عقد موقت کرد؟

2) آیا می‌توان عقد موقت را در شناسنامه وارد کرد؟

3) آیا عقد موقت در سامانه‌ی ثبت احوال قابل شناسایی است؟

ازدواج موقت به دو صورت باطل می شود:

اتمام مدت مشخص شده عقد موقت

بخشیدن مدت باقی مانده از ازدواج موقت توسط مرد

در صورتی که اختیار بخشیدن مدت زمان باقی مانده از عقد به زن سپرده شده باشد ، زن می‌تواند با بخشیدن آن بر خود ، سبب بطلان عقد موقت گردد.

موارد الزامی ثبت ازدواج موقت

ثبت در دفترخانه، که در این صورت کلیه‌ی مراحل ثبت ازدواج دائم را خواهد داشت و پس از طی کردن مراحل مورد نظر، ازدواج موقت نیز در شناسنامه ی طرفین ازدواج ثبت می‌شود .

به دلایل مختلف از سوی مرد و زن، معمولا ازدواج موقت را در شناسنامه ثبت نمی‌کنند.

مراجعه به روحانیون؛ در این صورت روحانی مورد نظر باید مهر و دفترچه داشته باشد و تحت عنوان کارشناس دینی ازدواج را در دفترچه‌ای ثبت نماید و به دست طرفین ازدواج دهد، با این کار، ازدواج موقت هیچ جای دیگری ثبت نخواهد شد

اثرات ثبت عقد موقت

اثرات ثبت نکاح منقطع بیش از همه در حفظ حقوق زوجه خود را نشان می‌دهد

اولاً اگر چه در نکاح موقت اصل این است که نفقه به زوجه تعلق نمی‌گیرد اما اگر این شرط در ضمن عقد لحاظ شود، زوج موظف است که نفقه بپردازد.

دوما زوجه عقد موقت از همسر خود ارث نمی‌برد باز هم مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد.

در خصوص فرزندان به وجود آمده از عقد موقت هم باید گفت این فرزندان از تمام حقوقی که قانون برای اولاد در نظر گرفته بهره‌مند خواهند بود و در این خصوص تفاوتی میان اولاد ناشی از عقد دائم و موقت وجود ندارد.

با توجه به موارد بالا ثبت واقعه عقد موقت به نحوی که در دادگاه قابل استناد باشد اعم از ثبت محضری در دفترخانه یا به نحو مکتوب می‌تواند آثار حقوقی ناشی از سه مورد فوق را برای زوجه و اولاد ناشی از این نوع عقد فراهم آورد در غیر این صورت اثبات واقعه عقد موقت در دادگاه بسیار سخت و در پاره‌ای از موارد غیر ممکن می‌کند.

هر چند به نظر می‌رسد از نظر قانونی ازدواج موقت مانند ازدواج دائم نیاز به ثبت ندارد اما قانون‌گذار در ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند ۱۳۹۱ در بعضی از موارد ثبت واقعه ازدواج موقت را الزامی کرده است.

ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده مقرر می‌دارد:

نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی، نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می‌دهد. نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:

باردارشدن زوجه

توافق طرفین

شرط ضمن عقد

وکیل ثبت عقد موقت

قبول وکالت در پرونده‌های تخصصی خانواده در تهران.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری ویژه خانواده.

مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل زبده خانواده تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره موبایل وکیل الزام به ثبت ازدواج موقت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل‌های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

4.9/5 - (41 امتیاز)
وکیل اعاده دادرسی خانواده

16 دیدگاه

  • سلام درصورت عقد موقت غیر ثبتی ،برای محکم کاری مطالبه مهریه و اثبات عقدبرای دادگاه خانواده ،زوجه چگونه میتواند نفقه حق ارث و حق و حقوق اولاد وشروط دیگری را … بدون ثبت محضری عقد در دفترخانه را به صورت دیگری از زوج تعهدبگیرد که قابل اجرا و دادخواهی باشد
    ((من در مطالبی که نوشتید خواندم که در بخشی نوشته بودید یا باثبت محضری یا به نحو مکتوب آثار حقوقی و تعهد زوج را فراهم کنیم)) ، منظورتان از نحو مکتوب چیست لطفاً توضیحات کامل تری بدهید ممنون از سایت خوبتون

    • سلام و احترام
      به هیچ نحوی امکان ثبت حق ارث یا سایر موارد ضمن عقد ازدواج موقت وجود ندارد و این موضوع قابلیت توضیح ندارد.
      در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی درباره راههای اخذ تضمین مالی در ازدواج موقت دارید با موسسه حقوقی مهر پارسیان جهت تعیین وقت مشاوره با وکیل تماس بگیرید.

  • سلام من سه سال هست صیغه موقت کردم و الان باردارم و همسرم دوست نداره که ازدواجمون به دلالیلی فعلا ثبت بشه .در این صورت میشه شناسنامه به فامیلی شوهرم برای بچه بگیریم ولی نیاز به ثبت ازدواج نباشه؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام وقت به خیر
      بسیار بعید هست که امکان دریافت شناسنامه برای فرزند حاصل از ازدواج موقت بدون اثبات زوجیت موقت و یا ثبت ازدواج موقت وجود داشته باشه

  • سلام بنده حدود ۶سال هست عقد موقت شدم والان باردارم ولی شوهرم فعلا نمیتونه ازدواجمون رو ثبت کنه و من مشکلی ندارم فقط میخواستم بدونم میتونم برای فرزندم شناسنامه بگیرم به نام شوهرم؟

    • سلام و احترام
      در صورت اثبات زوجیت و همچنین اثبات نسب امکان دریافت شناسنامه طفل حاصل از ازدواج موقت به نام پدر رو دارید.

  • با سلام , من ۲ ساله که با خانومی بصورت صیغه ۹۹ ساله با دفترچه و مهر کارشناس دینی ازدواج کردم و الان این خانوم باردار شدن , البته همسر اولم هم از این موضوع اطلاع دارند , منتهی نمیخوام اسم مادر بچه توی شناسنامه خودم ثبت بشه و فقط میخوام اسم بچه بیاد توی شناسنامه من و بتونم واسه بچه شناسنامه بگیرم , راه این کار به چه صورتی میشه لطفا راهنمایی بفرمایید . دلیلشم اینه که توی محل کارم نمیخوام کسی بفهمه که ازدواج مجدد داشتم .

    • سلام وقت به خیر
      این امر بدون ثبت رسمی ازدواج موقت شما قابل انجام نیست.
      ابتدا باید ازدواج موقت ثبت بشه و نام همسر موقت و فرزندتون تو شناسنامه شما درج خواهد شد.
      فکر نمیکنم محل کار دائم از شما شناسنامه بخوان

  • سلام وقت بخیر دوستان
    من با خانومی قصد عقد موقت دارم جهت مسافرت میخواستم ببینم چطور میشه ثبت شناسنامه نشه اسمشون ومحظر آیا مدرکی برای محرمیت میده..

    • سلام و احترام
      این موضوع رو باید از دفاتر ازدواج بپرسین ولی معمولا اسم بدون اینکه طرفین بخوان و یا خانم باردار بشن نیازی به ثبت نداره

  • سلام. ما یکساله صیغه کردیم. الان هفت ماه گذشته و قصد داریم بچه‌دار بشیم. آیا میشه اسم مرد در شناسنامه من بیاد اما اسم‌من در شناسنامه ایشون ثبت نشه؟ چون نمیخوایم زندگی اولشون مشکل پیدا کنه و من هم بتونم از مرخصی زایمان استفاده کنم و وجهه‌کاریم حفظ بشه پیش همکارا.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام با دفتر ازدواجی که میخواد این صیغه رو ثبت کنه تماس بگیرید.
      اگر نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی خانواده و انجام موارد گفته شده رو دارین جهت تعیین وقت با شماره زیر تماس بگیرید.
      09120067669

      • سلام و ارض ادب.
        یک سوال حقوقی. اگر کسی چهار همسر قانونی داشته باشد که در شناسنامه ثبت باشند و بخواهند همسر پنجم به عنوان صیغه داشته باشد. و حتی از او فرزند هم بیاورد. نام فرزند جدید او در شناسنامه مرد ثبت میشود؟ یعنی مرد میتواند پنجمین همسر خود را در شناسنامه ثبت کند؟ با توجه به اینکه در شرع فقط چهار ازدواج مهم است. تکلیف فرزند از صیغه همسر پنجم چه میشود.

        • سلام وقت شما بخیر
          قانون ثبت احوال و الزامات استثنا پذیر نمی‌باشد و ایرادی در این قضیه مشاهده نمی‌شود که در شناسنامه نام چهار همسر دائمی در کنار همسران موقت دیده شود و نام حاصل ازدواج نیز در ستون نام فرزند قید می‌گردد و تفاوتی میان فرزند همسر دایمی و همسر صیغه‌ای از حیث حقوق قانونی وجود ندارد..

  • سلام. آیا برای ثبت صیغه نامه موقت بایستی حکمت قضایی وجود داشته باشد؟ یعنی باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *