حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین

تولد فرزند برای والدین امری مهم و خطیر محسوب می‌ شود و به همین دلیل قانون در این زمینه از پدر و مادر طفل انتظار دارد که در تربیت و پرورش فرزند خود کوشا و با یکدیگر معاضدت و حسن معاشرت داشته باشند و این امر میتواند با تلاش هر دو طرف مثمر ثمر باشد. انجام وظایف خاص هر یک از والدین در تربیت و پرورش فرزند، عملی اجتناب ناپذیر است و نشان دهنده صلاحیت آن ها می‌ باشد.

به حکم قانون، چون با تولد فرزند حضانت با والدین می‌ باشد، از این رو نمیتوان این حق و تکلیف را از آن ها سلب گرداند، مگر در موارد مصرح قانونی. مواردی که در قانون میتواند منجر به سلب صلاحیت و دارا بودن حق حضانت والدین گردد، مواردی تمثیلی است و تنها معیار قانونی برای حدوث امر مطروحه، قرار گرفتن طفل در عسر و حرج و مشقت از زندگی با والدین به خاطر عادات رفتاری خطرناک آن ها برای طفل است که میتواند سلامت اخلاقی، جسمی و روحی فرزند را به خطر بیاندازد. از طرفی دیگر در صورت طلاق زوجین از یکدیگر و با توجه به تعیین یکی از آن ها به جهت نگهداری فرزند بعد از صدور حکم طلاق، اگر هر دوی والدین و یا هر کدام از والدینی که حضانت را بعد از طلاق به عهده گرفته، دچار عادات رفتاری مخاطره آمیزی شود که اثر آن مستقیما متوجه سلامت طفل باشد، میتوان به جهت سلب صلاحیت شخص و سپردن حضانت طفل به شخص دیگری اقدام نمود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سلب حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین

بر اساس قانون، با تولد طفل، حضانت فرزند با والدین او خواهد بود و این حق و تکلیف قابل انتقال به غیر از والدین نخواهد بود، مگر در صورت وجود علت قانونی. با این وجود با توجه به رفتارهای مشفقانه والدین، فرض می‌ گردد که اقدامات آن ها به جهت مصلحت و خیرخواهی طفل می‌ باشد و از این رو هرگونه تصمیم آن ها قانونی و معتبر خواهد بود.

مجازات شرکت در مهمانی مختلط

با توجه به نص صریح قانون، هرگاه مواردی حادث شود که زندگی فرزند در کنار والدین به خاطر انحطاط اخلاقی و سوء رفتار آن ها با طفل، با مخاطره و مشقت همراه گردد و بطور کلی موثر در اخلاق و رفتار طفل و موجب عسر و حرج او شود، همچنین عسر و حرج فرزند در صورت فوت یکی از والدین و زمانی که حضانت با دیگری است و یا بعد از طلاق با یکی از آن ها که حضانت با اوست، حادث شود، میتواند موجب سلب حضانت فرزند شود. یکی از این مصادیق که از والدین به دلیل آن سلب حضانت می‌ شود، اعتیاد زیان آور والدین به مواد مخدر و اعتیادی که غالبا به صورت افراطی و مضر باشد، خواهد بود و هرگونه ماده مخدره که زندگی طفل را با مخاطره همراه سازد و در نتیجه هیچ کدام از والدین، با توجه به مهلتی که دادگاه میتواند به جهت ترک اعتیاد به والدین بدهد، ترک ننمایند و عدم صلاحیت آن ها بدین وسیله احراز شود و با این اوصاف، حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین از آن ها سلب خواهد گردید.

تعیین حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین

در صورت وجود اعتیاد شدید و زیان آور والدین به مواد مخدر، قانونا میتوان حضانت فرزند را از آن ها سلب گرداند و شخص یا نهاد دیگری مسئول نگهداری او شود؛ بنابراین خویشاوندان فرزند و یا دادستان میتوانند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده، تقاضای جلوگیری از ادامه حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین را داشته باشند و در صورت احراز این مورد، اگر درمان و ترک آن ها میسر نباشد، دادگاه میتواند شخص دیگری از خویشاوندان طفل از جمله پدر بزرگ او را در صورت توانایی و تمکن، به عنوان مسئول و نگهداری طفل تعیین نماید. حتی زمانی که والدین از یکدیگر طلاق گرفته اند و شخصی که حضانت طفل با قرار دارد، دچار اعتیاد به مواد مخدر شود، میتواند طرف دیگر درخواست سلب حضانت او را داشته باشد و خود عهده دار نگهداری از طفل شود.

بهترین وکیل خانواده ونک

صدور قرار تامینی لازم به جهت سلب حضانت از والدین معتاد

با احراز اعتیاد والدین به صورت شدید و زیان آور و عدم رسیدگی آن ها به امور مرتبط با حضانت فرزند، هرگاه تا صدور حکم دادگاه و اقدام به جهت سلب حضانت شخص و همچنین گرفتن حضانت فرزند، امکان به خطر افتادن سلامت جسمانی و اخلاقی فرزند و قرار گرفتن طفل در وضعیت عسر و حرج و مشقت وجود داشته باشد، ذی نفع میتواند درخواست دستور موقت، مبنی بر نگهداری طفل در مکانی مناسب و یا توسط شخص صالح دیگری را بطور موقت از دادگاه داشته باشد و موقتا اجرا شود. درخواست دستور موقت میتواند از جانب هر شخصی از جمله؛ خویشاوندان طفل، یا پدر بزرگ او و یا دادستان مطرح شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امکان برگرداندن حضانت به والدین پس از سلب حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین

با توجه به اینکه حضانت در ابتدا و در وهله اول و الزاما به عهده والدین می‌ باشد و نمیتوانند از این امر شانه خالی کنند و همچنین نمیتوان آن ها را منع نمود، هرگاه سلب حضانت از والدین به دلیل اعتیاد زیان آور آن ها و احراز عدم ترک اعتیاد باشد، و بعد از سلب حضانت، اقدام به ترک اعتیاد کنند و به حالت سلامت جسمی و روحی خود و به دور از هرگونه استعمال مواد مخدر، بازگردند، چون مانع حضانت (که استعمال مواد مخدر بوده) بر طرف شده و ترک اعتیاد صورت گرفته و والدین که به دلیل اعتیاد از حضانت فرزند محروم و ممنوع شده بودند، دلیل ممنوعیت آن ها بر طرف گردیده، بنابراین میتوان با اثبات و احراز ترک اعتیاد و اطمینان از عدم بازگشت آن ها به مواد مخدر، به موجب دادخواست اخذ حضانت فرزند توسط والدین، حکم حضانت فرزند را به والدین برگرداند.

وکیل حضانت غرب تهران

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان در زمینه‌ حضانت فرزند

تیم متخصص و مسلط وکلای موسسه‌ی حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به جهت تجربه، تسلط و تجرب در موضوعات و مسائل خانواده و ورود تخصصی در پرونده‌ های حقوقی و کیفری خانواده و از جمله آن، مسائل مرتبط با حضانت و سلب و تغییر حضانت فرزند و همچنین موارد پیرامون امور مالی و غیر مالی خانواده و فرزند، آماده مشاوره و قبول وکالت شما مراجعین و متقاضیان محترم می باشند، بنابراین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم وقت به جهت دریافت مشاوره ی حضوری و یا تلفنی با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید و موضوع حقوقی خود را با ما به شور، بگذارید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *